Nyheter

2024 Hyundai Ioniq 5 N prestanda EV får större batteri, ICE-brus

Hyundai Ioniq 5 N 2024 debuterade på torsdagen vid 2023 Goodwood Festival of Speed ​​som Hyundais första elektriska prestandamodell, men en som försöker efterlikna förbränningsbilar.

Denna sportigare version av Ioniq 5 har mer kraft, ett större batteri, en styvare kaross, större bromsar, styvare fjädring och några tekniska funktioner som syftar till entusiastisk körning.

En fyrhjulsdriven drivlina med två motorer genererar kontinuerligt 600 hk och 546 lb-ft vridmoment, och 641 hk och 568 lb-ft i 10-sekunders skurar med hjälp av N Grin Boost-funktionen. Med hjälp av lanseringskontroll (som har tre nivåer av justering) säger Hyundai att Ioniq 5 N kommer att klara 0-60 mph på 3,4 sekunder och nå en topphastighet på 162 mph. Det trots en högre tjänstevikt än standard Ioniq 5.

Hyundai Ioniq 5 N

Den accelerationen åtföljs av simulerade ljud från förbränningsmotorer. N Active Sound+ använder åtta inre och två exteriörhögtalare för att spela tre olika ljudteman, med ljud som aktiveras av gasreglage. Tändningstemat replikerar 2,0-liters turbo-4 som används i andra Hyundai N-modeller – inklusive knallar och smällar på den konstgjorda överkörningen. Två andra alternativ ger dock mer futuristiska, icke-ICE-ljud.

Ioniq 5 N har också ett batteripaket på 84 kWh – större än andra modellers 77,4 kWh-paket. Paketet har också ytterligare kylning från den omformade främre stötfångaren och ett förkonditioneringssystem som är kopplat till de olika körlägena. I dragläge är temperaturen inställd på 86-104 grader Fahrenheit, men det sänks till 68-86 grader för spårläge. Ett N Race-läge optimerar batteriet för bansessioner, med Endurance- och Sprint-alternativ för längre respektive kortare körningar.

Hyundai förstärkte också karossstrukturen med ytterligare 42 svetspunkter och 6,9 fot extra bindningsmaterial. Motorns och batteriets monteringspunkter, främre och bakre underramar och rattstången förstärktes också. Ett högre styrförhållande med större vridmomentåterkoppling användes också, vilket kunde hjälpa till att bota den ganska vaga styrningen i standard Ioniq 5 N-modeller.

Ioniq 5 N sitter 0,8 tum lägre än en standard Ioniq 5 och är 3,2 tum längre, tack vare en ny främre stötfångare och bakre diffusor som är förenad med en bakvinge. Stänkskärmarna är 2,0 tum bredare och rymmer en bredare spårvidd och 275/35 Pirelli P Zero-prestandadäck på 21-tumshjul.

Hyundai gav Ioniq 5 N robusta bromsar, med 15,7-tums rotorer och 4-kolvsok fram och 14,2-tums rotorer med enkelkolvsok bak, men den förväntar sig att regenerativ bromsning ger 80-90 % av retardationen på väg och 40-50% på banan. Regen kan ge upp till 0,6 g bromskraft och återvinna upp till 44 % av drivlinans energi på banan, enligt Hyundai. Broms- och gaspedalerna kan också användas samtidigt.

Ett system som kallas N Pedal använder också negativt vridmoment för att lägga mer vikt på framhjulen för att förbättra hanteringen, medan N Torque Distribution kan justera krafttillförseln från fram till bak genom 11 inställningar. En elektronisk bakre differential med begränsad slirning och N Drift Optimizer ingår också, den sistnämnda gör att denna fyrhjulsdrivna EV kan ta sig åt sidan som en bakhjulsdriven bil.

Hyundai Ioniq 5 N

Hyundai Ioniq 5 N

Ioniq 5 N förväntas lanseras senare i år, troligen att tävla mot Tesla Model Y Performance av liknande storlek och Kia EV6 GT, som delar Ioniq 5:s E-GMP-plattform. Redan till försäljning i USA är EV6 GT mindre kraftfull än Ioniq 5 N, på 576 hk, och har inte Hyundais utbud av prestandateknik. Vi får se om Ioniq 5 N också kan förbättra Kias 206 mil långa EPA-räckvidd.

Hyundai har också antytt att en Ioniq 6 N är på väg, även om det ännu inte är klart om den modellen kommer att få alla dessa prestanda- och gränssnittsförbättringar.

Se även  2023 Porsche Taycan får en hel del uppdateringar

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button