Nyheter

2024 GMC Canyon AT4X AEV redo att ge sig ut på spåren med 35-tums däck

GMC gjorde om Canyon för 2023, och för 2024 får den mellanstora pickupen en Canyon AT4X AEV Edition riktad till seriösa terrängcyklister.

GMC:s Sierra 1500 och Sierra HD erbjuder redan AT4X AEV-behandlingen, men detta är första gången Canyon får det.

Som namnet antyder är 2024 Canyon AT4X AEV Edition baserad på den redan kapabla Canyon AT4X och har förbättringar utvecklade i samarbete med American Expedition Vehicles (AEV), ett företag som är specialiserat på terrängutrustning.

Precis som pickupens kusin, Chevrolet Colorado ZR2 Bison 2024, drar Canyon AT4X AEV Edition nytta av ytterligare underredesskydd och en ny främre stötfångare med vinschkapacitet. Den bakre stötfångaren har också avtagbara hörn som kan tas av och bytas enkelt när du kör på stigar.

2024 GMC Canyon AT4X AEV

Underredesskyddet, som består av varmstansade glidplåtar av borstål, täcker kylare, styrväxel, transmission och växellåda, bränsletank och bakre differential.

Pickupen bär också utsvängda hjulhus utformade för att passa tjocka 35-tums Goodyear Wrangler Territory MT-däck. Däcken sveper runt AEV:s 17-tums beadlock-kapabla Salta-hjul.

De nya däcken och 4,5-tums fabrikslyftsatsen ger markfrigång upp till 12,2 tum, eller 1,5 tum högre än Canyon AT4X, som åker på 33-tumsdäck. Resultatet är imponerande inflygnings-, brytnings- och avgångsvinklar på 38,2, 26,9 respektive 26,0 grader.

Ingen förändring har gjorts på drivlinan. Det betyder att under huven sitter en 2,7-liters turbo-4 med 310 hk och 430 lb-ft vridmoment. Motorn är standard i hela Canyon-sortimentet och är kopplad till en 8-växlad automatisk växellåda. Drivningen går till alla fyra hjulen.

2024 GMC Canyon AT4X AEV

2024 GMC Canyon AT4X AEV

Canyon AT4X AEV Edition kommer att finnas tillgänglig att beställa senare i år. Prisinformation kommer att meddelas närmare marknadslanseringen.

Se även  2024 Maserati Granturismo cabriolet, 2023 Honda Civic Type R: Veckans bästa bilder

För 2024 har både Canyon AT4X och AT4X AEV Edition en ny startkontrollfunktion när de är i Baja-körläget. Startkontrollen kan upptäcka ytförhållandena och justera motorns hastighet och vridmoment för att optimera dragkraften och som ett resultat förbättra accelerationen, sa GMC.

Alla 2024 Canyons använder också General Motors Ultifi mjukvaruplattform som möjliggör uppdateringar via luften.

Produktionen av Canyon hanteras vid en GM-fabrik i Wentzville, Missouri.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button