Nyheter

2024 Ford Ranger debuterar för $34,160, Ranger Raptor kostar $56,960

Inom loppet av ett år har Ford Raptor-sortimentet gått från ett vilt barn till tre.

På onsdagen debuterade den USA-specifika 2024 Ford Ranger-serien och för första gången får amerikanska kunder en Ranger Raptor.

Den omgjorda Ranger-serien från 2024 krymper avsevärt trots tillägget av Raptor. Ranger består av XL-, XLT-, Lariat- och Raptor-kvaliteter och kommer endast i en hyttkonfiguration med en 5-fots säng. Ingen enkelhytt, ingen besättningshytt, ingen lång säng och ingen tremor. När Michigan-byggda USA-specifika Rangers kommer till återförsäljare senare i sommar, kommer basmodellerna att kosta $34,160 och Ranger Raptors kommer att kosta $56,960. Båda figurerna inkluderar en $1 595 destination avgift.

2024 Ford Ranger

Ranger motoralternativ

Standardmotorn under huven på Ranger fortsätter som en 2,3-liters turbo-4 med 270 hk och 310 lb-ft vridmoment. Längre upp kommer den turboladdade 2,7-liters V-6:an från F-150 och Bronco ansluter sig till Ranger-serien med 315 hk och 400 lb-ft. Ranger Raptor drivs av samma turboladdade 3,0-liters V-6 som finns i Bronco Raptor (Braptor) klassad till 405 hk och 430 lb-ft här. Braptorns Baja mode anti-lag system ingår och ska hjälpa till att hålla turbon i kok.

Varje Ranger får en 10-växlad automatlåda. Bakhjulsdrift är standard, medan fyrhjulsdrift är tillval på alla utom Raptor där det är standard.

Offroadpaketet FX4 kommer att finnas tillgängligt från lansering, men Tremor-modellen och FX2-alternativet försvinner för tillfället. De Tremor modell kommer troligen tillbaka. Raptor kommer att vara den mest off-road kapabla och kommer att ha låsande främre och bakre differentialer. Bronco Raptors frånkopplande främre svängningsstång kommer inte att följa med på resan, eftersom Ford sa att Braptor är stenkryparen medan Ranger Raptor handlar mer om höghastighetslöpning i öknen.

Se även  Amerikas Logan Sargeant går in i F1 2023 med Williams

Medan bakhjulsdrivna modeller har 9,3 tum markfrigång, stiger fyrhjulsdrivna modeller till 10,4 tum. Ranger Raptor checkar in med 10,7 tums spelrum. Raptor-modeller ökar hjulrörelsen jämfört med mindre modeller med 1,4 tum fram och 2,7 tum bak för 9,9 och 11,4 tum av respektive hjulvandring.

Det grundläggande stötfångarfästet med släpvagnspaketet kommer att vara klassat för att dra upp till 3 500 pund, men Max Tow-paketet med en klass IV-mottagare ökar dragkapaciteten till 7 500 pund. Raptors får ett lägre betyg på 5 510 pund på grund av den extra vikten på terrängväxeln och mjukare fjädring. Den maximala nyttolasten för Ranger-serien är 1 805 pund, enligt Ford.

Ford Ranger växer sig större

2024 Ranger åker på en uppdaterad helförpackad höghållfast stålram. Lastbilens totala längd matchar den sista besättningshytten, men hjulbasen har sträckts med 1,9 tum tack vare att framhjulen rör sig framåt. Ford breddade Rangers spår med 2,4 tum för att ge bättre stabilitet, och de bakre stötdämparna har flyttats utanför ramskenorna, precis som på den relaterade Bronco.

Raptor-modeller tar saker ett steg längre med ett 3,5-tums bredare spår. till skillnad från 2023 Chevrolet Colorado ZR2, Ranger Raptor byter ut Rangers bakre bladfjädrar och fjäderben mot en Watts Link-bakfjädring med spiralfjädrar. Silver 2,5-tums Fox fjärrreservoar Live Valve-stötdämpare sitter i alla fyra hörnen för att dämpa de slag som 33-tums BFGoodrich KO3-däck sannolikt kommer att stöta på. Ford Performance Boss Carl Widdman sa till Motor Authority att 35:or kan passa, men också kan gnugga och skära in i fjädringsvägen. Raptor-modeller får också modellspecifika övre och nedre främre kontrollarmar och upphöjda främre stötdämpare för att öka fjädringsrörelsen.

Se även  Ioniq 6-serien, Mazda PHEV, GM-batteriflexibilitet, skatteavdrag för elbilar: The Week in Reverse

Varje Ranger Raptor får glidplåtar av höghållfast stål som täcker motorn, växellådan och bränsletanken.

2024 Ford Ranger Raptor

2024 Ford Ranger Raptor

2024 Ford Ranger Raptor

2024 Ford Ranger Raptor

2024 Ford Ranger Raptor

2024 Ford Ranger Raptor

Ford Ranger får F-150-utseende

2024 Ranger antar en baby F-150 design. Lastbilen är blockig och fyrkantig med en trubbig framände, ett horisontellt galler som sprider sig in i strålkastarna för att öka visuell bredd, och staplade vertikala strålkastare. De övre modellerna har C-formade LED-varselljus. Bakluckan har C-klämpunkter, en linjal och mugghållare instämplade i metallen. Vissa Rangers lägger till steg integrerade i de nedre bakre fjärdedelspanelerna på sängen som är tillräckligt stora för två fot.

Raptor-modellerna har funktionell huva och fenderventiler för att extrahera värme. Bredare stänkskärmar täcker terrängdäcken, och det finns både främre och bakre krokar för terrängåterställning. Ett dubbelavgassystem i full längd ger Raptor två silverfärgade avgasspetsar som boksluter botten av den bakre stötfångaren.

Inuti sitter instrumentbrädan lågt för att ge god sikt framåt. Knappar och vred är en bristvara och begränsade till grundläggande klimat- och volymfunktioner. Ett 8,1-tums digitalt kluster är standard, och modellerna Lariat och Raptor har ett 12,4-tums digitalt kluster. XL- och XLT-modeller med lägre specifikationer använder en 10,1-tums pekskärm för infotainment, medan en 12,0-tums pekskärm är tillgänglig på XLT och standard på både Lariat och Raptor. Trådlösa Apple CarPlay och Android Auto är standard, liksom en 4G LTE-anslutning för framtida trådlösa uppdateringar. Baksätet kan fällas ner för att skapa ett lastgolv eller sätesbotten kan fällas upp för dold förvaring.

Raptor-modellerna har sportstolar med orange accenter och tjockare stöd för att hålla de åkande på plats under terrängmanövrar. Precis som andra Raptors har Ranger Raptor paddelväxlare i magnesium monterade på ratten och en orange mittmarkör överst på ratten.

Ford Ranger säkerhetsfunktioner

Varje Ranger kommer med automatisk nödbromsning med fotgängardetektering och aktiv körfältskontroll. Ytterligare funktioner som övervakning av döda vinkeln med varning för korsande trafik och trailer integration, samt adaptiv farthållare finns tillgängliga. Fords BlueCruise handsfree förarassistanssystem och nya AI-baserad trailerkopplingshjälp finns inte i korten för Ranger, enligt Fords talespersoner.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button