Luxury car

2024 Cadillac XT6 recension: Bekväm och kapabel, men inte en klassledare

Fördelar: Super Cruise är bra; Sporttrim är verkligen sportigt; rymlig interiör

Nackdelar: Oinspirerande drivlinor; liten pekskärm; medioker inre förvaring; mindre lastutrymme; intetsägande design

Cadillac, som är fallet med flera andra biltillverkare, har signalerat sin avsikt att helt elektrifiera sitt sortiment av bilar, crossovers och sportfordon. Idag är dock Wreath and Crest-märkta varumärket fortfarande beroende av förbränningsfordon som 2024 Cadillac XT6. Redan 2020 när denna treradiga crossover först introducerades, påpekade vi att det var ganska sent till festen.

Inte mycket har förändrats sedan dess – en ny turboladdad fyrcylindrig motor lades till, en sporttrim skapades och General Motors klassledande Super Cruise handsfree-teknik installerades – vilket lämnade senkomlingen utan en hel del att göra det sticker ut från resten av premium-SUV-paketet.

Inget av det, bör det påpekas, gör Cadillac XT6 till ett dåligt fordon, eller ens ett dåligt val för en stor del av köparna. Ändå, med Super Cruise som det enda viktiga undantaget, betyder XT6:s dyra interiörmöbler och enkla kördynamik att den inte kommer att bli ett toppval i det konkurrensutsatta segmentet den tävlar inom.

Inredning & Teknik | Passagerar- och lastutrymme | Prestanda och bränsleekonomi

Hur det är att köra | Prissättning och trimnivåer | Kraschbetyg och säkerhetsfunktioner

Vad är nytt för 2024?

Vissa färger försvinner, och några nya färger tar deras plats. Det är ungefär det för 2024. Förra året fick Luxury trim en standard 8-tums pekskärm, Premium Luxury och Sport fick standard GPS-navigering, ventilerade framsäten och uppvärmda yttre baksäten. Dessa förändringar gäller även 2024.

Hur ser XT6-interiören och in-car-tekniken ut?

Vi kommer att dela upp det här i några delar. För det första, den övergripande designen och materialen i Cadillac XT6 uppfyller inte kvalitetskraven hos konkurrenter från Acura, Lexus, Lincoln eller Volvo. Layouten är bra, de flesta beröringspunkter är täckta av läder eller något annat kvalitetsmaterial, och det är rymligt och bekvämt. Men en närmare titt avslöjar att det finns en hel del svart plast med uppenbara lister, och även om klädseln på den övre Sport-modellen vi testade var ett intressant kolfiberliknande mönster, var den övergripande estetiken inte så lyxig som vi hade gjort. förvänta dig med tanke på XT6:s pris (mer om det nedan).

Teknik är en blandad sak. Super Cruise imponerar (läs mer om det i säkerhetsavsnittet nedan), men resten av XT6:s tekniska svit är bara anständigt och inte den senaste och bästa Cadillac eller General Motors i allmänhet har att erbjuda. Den 8-tums pekskärmen är väl integrerad i instrumentbrädan, men den är liten med dagens mått mätt. Cadillac User Experience-programvaran är enkel att använda och har trådlös Apple CarPlay och Android Auto, vilket är trevligt.

Se även  Gymkhana 12 ökade riskfaktorn på grund av Travis Pastrana

Slutligen kan interiörens funktionalitet vara bättre. Vi gillar det dämpade skjutbara mugghållarskyddet, men själva mugghållarna är smala, grunda och håller inte flaskorna på plats bra. Vi gillar också den behändiga, vinklade trådlösa smarttelefonen som är gömd vid kanten av behållaren under armstödet, men då är behållaren framför växelreglaget liten, konstigt formad och inte greppvänlig, vilket betyder att den är näst intill värdelös. Det finns också lagring under konsolen, men som i andra bilar är den av försumbar användning.

Hur stor är XT6?

Cadillac prioriterade passagerarutrymme med XT6 – även långa vuxna kan passa ganska bekvämt på tredje raden. Det är bekvämare där bak än i Volvo XC90, Lincoln Aviator och Audi Q7, medan XT6:ans boxiga form gör det mindre klaustrofobiskt. Om det finns ett klagomål så är det att den andra raden inte glider lika långt fram för åtkomst som i GM:s andra treradiga stadsjeepar. Utrymmet på andra raden är också utmärkt, och våra passagerare där bak älskade den förhöjda, teaterliknande sittpositionen som gör det lättare att se ut över framsätespassagerarna.

Tyvärr betalar XT6 för detta passagerarvänliga utrymme vad gäller lastkapacitet. Som vi upptäckte i vårt bagagetest har den ett av de minst användbara lastutrymmena med alla tre raderna upphöjda. Saker och ting är åtminstone mer konkurrenskraftiga när den tredje raden sänks, men detta är något att komma ihåg om du räknar med att använda alla rader för bilresor.

Vad är XT6:s prestanda och bränsleekonomi?

De flesta Cadillac XT6-modeller kommer med en 3,6-liters V6-motor som är bra för 310 hästkrafter och 271 pund-fots vridmoment. En nio-växlad automat och framhjulsdrift är standard, och fyrhjulsdrift är ett tillval. Med denna drivlina kommer XT6 att gå från noll till 60 mph på ganska fotgängare 6,9 ​​sekunder. Bränsleekonomin ligger på 19 mpg city, 26 mpg motorväg och 20 mpg kombinerat med FWD och 18/25/20 mpg med AWD.

Basmodellen Luxury levereras som standard med en 2,0-liters turboladdad fyrcylindrig motor. Effekten är densamma som den kompakta XT4 crossover som använder samma motor, med 235 hästkrafter och 258 pund-fot i vridmoment. Den är ihopkopplad med den nio-växlade automatiska växellådan och kommer med framhjulsdrift som standard – fyrhjulsdrift är ett alternativ för $2 000. Vi har inte kört en XT6 med denna basmotor; oavsett, vi känner oss bekväma med att föreslå köpare att hålla fast vid V6:an, delvis eftersom bränsleekonomisiffror på 23 mpg kombinerat oavsett drivlina inte riktigt kommer att spara dig mycket på bensin.

Se även  Airstream omprövar resevagnen för elbilar och urbana garage

Till skillnad från de flesta konkurrenter finns det varken en riktig prestandauppgradering eller en hybrid.

Hur är XT6 att köra?

XT6:s primära motorerbjudande delas effektivt med Chevy Traverse och andra icke-lyxiga GM-fordon, vilket kanske inte är ett problem i sig, men den är relativt oraffinerad och producerar 310 hästkrafter. Det är helt enkelt inte tillräckligt bra i ett segment där Lincoln Aviator producerar en standard på 400 hästkrafter, Volvo XC90 erbjuder flera motoruppgraderingar (inklusive en plug-in hybrid) och Audi Q7 kan pumpa ut 325 lb-ft vridmoment från sin valfria tvilling -turbo V6. Det finns få bevis som tyder på att den turboladdade fyrcylindriga är ett bättre val.

På uppsidan är XT6 tyst, och de tillgängliga adaptiva dämparna dämpar stötar på ett imponerande dämpat sätt som anstår ett lyxmärke. Även om den är byggd på samma plattform som ligger till grund för GMC Acadia och Buick Enclave, känns den som en mer sofistikerad maskin bakom ratten. Återigen måste vi dock ta hänsyn till segmentet, och XT6 gör inte heller tillräckligt för att sticka ut. Dess hantering saknar känslan av en Cadillac CT4 eller CT5 (särskilt den okommunikativa styrningen är en rejäl besvikelse), och den lutar sig inte heller mot den sorts oerhört bekväma, storslagna turnéupplevelse man kan förvänta sig av en gigantisk Cadillac – och som Lincoln åstadkom. med Aviator.

Vad mer kan jag läsa om Cadillac XT6?

2020 Cadillac XT6 Sport Recension av föraranteckningar

Från styling och interiör till motor och hantering, den stora Caddy i sin sportigaste form lämnade våra redaktörer splittrade.

Vilka funktioner finns tillgängliga och vad är priset på XT6?

2024 Cadillac XT6 börjar på 49 940 $ (alla priser inkluderar 1 395 $ för destination) för basen Lyx-trim med framhjulsdrift. Premium Luxury är nästa steg upp, och den för med sig V6-motorn och ett startpris på $56 765. Fyrhjulsdrift är ett alternativ för $2 000 för någon av de två första trimerna. Sportmodellen kommer endast med AWD och börjar på $61 440.

Se även  Cadillac Celestiq, Rolls-Royce Spectre, Volvo EX90: Bilnyheters rubriker

Medan Luxury och Premium Luxury representerar de vanliga utrustningsnivåerna, med de sistnämnda lager på betydligt mer standardutrustning, går Sport längre än på ett antal sätt. Den finns endast med fyrhjulsdrift och lägger till steglöst variabla dämpare som stelnar i sportläge och ett uppgraderat fyrhjulsdriftsystem som lägger till dubbla kopplingar på axlarna för att underlätta vridmomentvektor (bra för dragkraft i dåligt väder och förbättrad hantering). Och styrförhållandet ändras till 15:1, i motsats till förhållandet 16:1 som används på Premium Luxury-modeller. Sport är med andra ord mycket mer än bara ett utseendepaket, vilket är trevligt.

Du kan hitta en fullständig uppdelning av XT6:s funktioner, specifikationer och lokala priser här Autoblogg.

Vad är XT6:s säkerhetsutrustning och krockklassificeringar?

Varje 2024 XT6 levereras som standard med kollisionsvarning framåt, ett automatiskt nödbromsningssystem med låg hastighet, filhållningsassistans, varningssystem för döda vinkeln och tvärtrafik bak, och GM:s Safety Alert-säte som surrar i baken som svar på inmatningar från ovanstående säkerhetssystem. Driver Assist-paketet ($1 300) lägger till adaptiv farthållare, högre hastighet automatisk nödbromsning och omvänd automatisk bromsning. Paketet Enhanced Visibility and Technology lägger till GM:s bakre kameraspegel, ett parkeringssystem med surround-view (med en videobandspelare av säkerhetsskäl), en head-up display och ett varningssystem för fotgängare bak vid backning.

2 500 $ Super Cruise-alternativet (tillgängligt på Premium Luxury och Sport-trim) fungerar lika bra i XT6 som det är i någon av resten av GM:s sortiment – ​​vilket vill säga att det är ganska bra – men fungerar tyvärr inte som många vägar som några av GM:s nyaste fordon med Super Cruise. Om det är viktigt för dig att ha en begränsad version av det bästa körassistanspaketet som finns tillgängligt, det här något mer begränsade systemet fungerar i ditt område och du letar efter en premium crossover, måste XT6 vara med på din lista.

NHTSA tilldelade XT6 ett femstjärnigt säkerhetsbetyg, och Insurance Institute for Highway Safety utsåg XT6 till ett toppsäkerhetsval för dess bästa möjliga prestanda i alla krocktester samt för den överlägsna prestanda för både standard och tillval. framåtriktade system för att undvika olyckor. Dess strålkastare fick betyget ”acceptabelt” – de flesta klarar sig sämre.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button