Luxury car

2024 Buick Encore GX First Drive: Nytt från kosmetisk kirurgi

För ungefär ett år sedan visade Buick oss sitt fantastiska Wildcat EV-koncept. Även om den sportiga kupén kanske aldrig ser slutet på en produktionslinje, signalerade den en ny riktning för märkets design. För 2024 gav Buick sin mest populära modell i Nordamerika, Encore GX small SUV, en ganska rejäl visuell uppfräschning. Även om den inte får Wildcats elektriska drivlina, är den uppfräschade uteplatsen den första i serien att låna sina designtips. Den får också äntligen Avenir-trimmet, symbolen för stil och lyx som tidigare tillämpats på andra Buick-modeller, tillsammans med några tekniska uppgraderingar. Så även om vi fortfarande inte kan sätta oss bakom ratten på en elektrisk Buick, gav ’24 Encore GX Avenir AWD som landade på vår uppfart oss chansen att se vad en nyp och en tuck kan göra för att höja denna baby Buick crossover.

Detta nya ansikte är lätt för ögonen, ser mer modernt och atletisk ut än den tidigare versionen. Borta är den något främmande och lökformiga gamla fascian. Nu får vi en skarp näsa med en helt ny logotyp – extra GX är den första produktionsbilen som har denna fräscha version av Buick-sköldarna. Nedanför det är den nya grillen i all sin obrutna mesh-härlighet, omgiven av glänsande krom i denna Avenir-klädsel. Ett par swoopy bevingade LED-strålkastare finns precis under den elegant veckade huven. Från sidan får Avenir stora 19-tums aluminiumfälgar i Pearl Nickel-finish, med den nya logotypen i mitten. Den får också kroppsfärgade stänkskärmar i motsats till den svarta på några av de andra klädseln. På baksidan ser vi den nya logotypen upprepas tydligt igen, med LED-baklyktorna nästan som om de pekar ut det. Nedanför stavas varumärket stort. Längst ner är det som ser ut som en svart diffusor, men vi kan inte föreställa oss att det gör så mycket annat än att göra bilen se sportig.

Inuti är den stora nyheten den nya ”virtuella cockpiten” med dubbla skärmar, med två skärmar under en enda glasplatta. På höger sida finns den 11-tums infotainmentpekskärmen, till vänster ett 8-tums digitalt instrumentkluster. Vi gillar layouten på infotainment-startskärmen, som är enkel att använda och konfigurerbar. Viss information i infotainmentet kan skickas till förardisplayen — om du till exempel vill hålla koll på din batterispänning. Föredrar du att känna till din telefon? Trådlösa Apple CarPlay och Android Auto är standard på alla trimnivåer. Beröm vare. Men kanske lika viktigt som dess funktionalitet är att denna dubbla display omedelbart lyfter Encore GX:s kabin, vilket ger den en blixt av teknikfokuserad modernism utan att översvämma den med tunga, Matris-stil futurism. Det känns lite som de dubbla displayerna du hittar i Hyundai Ioniq EVs eller Kia EV6, vilket inte är en dålig sak, om du inte håller fast vid separationen mellan kyrka och stat när det kommer till instrumentering och infotainment. Dessutom, om du gillar analoga mätare har du inte tur.

Se även  2023 GMC Sierra 1500 AT4X AEV kostar $90 440

Tack och lov gick Buick inte för långt in i framtiden med sina gränssnitt. Medan du burk styr saker som klimatet och ljudet från pekskärmen, det finns fortfarande dedikerade knappar och reglage för VVS på mittkonsolen, en volymknapp mellan skärmarna och fler ljudkontroller på baksidan av ratten. Under dessa kontroller finns 12-volts, USB-A- och USB-C-portar, med en trådlös telefonladdare i en kupé under dem. Även om såna där kubbar ofta blir röriga, finns det en bekväm öppen kubbe precis bakom mugghållarna som bättre skulle tjäna de odds och mål som bilar tenderar att samlas på (det är också den perfekta storleken för en Nalgene-vattenflaska). Det finns också en liten men djup behållare under armstödet med en avtagbar bricka i toppen.

Materialen är trevliga, med mjuka plaster och läder på de flesta ställen du skulle röra, medan du nere vid knäna hittar hårdare plast. Inredningen är inte lika inspirerad av Encore GX som de är i större Avenir-modeller, men det känns definitivt lyxigt för en trim som börjar precis runt $35 000. Sätena är bekväma, klädda i perforerat läder. Framsätena är också uppvärmda, men inte ventilerade, tyvärr.

En del av bekvämlighetslyxorna i vår testare ingår inte i baspriset för Avenir. Föremål som den handsfree motordrivna bakluckan, regnavkännande vindrutetorkare och Bose ljudsystem är en del av bekvämlighetspaketet för $1 295. Och för adaptiv farthållare, bakre kameraspegel, surround-view parkeringskameror och den tidigare nämnda trådlösa laddaren måste du välja teknikpaketet på 1 395 dollar. Vi skulle förmodligen klara oss utan det första paketet, men de tekniska uppgraderingarna verkar viktiga vid denna prisnivå, särskilt den adaptiva farthållaren. Även om du kanske inte bryr dig särskilt mycket om möjligheten att förvandla din backspegel till ett kameraflöde, uppskattar vi mycket den skarpa, oavbrutna sikten den ger, även om din bakruta är helt blockerad av last. 360-graders parkeringskameran är också bra, men den här lilla uteplatsen är redan ganska lätt att parkera.

Se även  Aston Martin registrerar varumärket för DB12-namnet

När du flyttar in i ryggen kommer benutrymmet bakom en lång förare att vara trångt för längre vuxna, och med ett litet barn i en bilbarnstol kommer du definitivt att känna några enstaka sparkar i stolsryggen. Intressant nog kan passagerarsätet fram fällas fram hela vägen till ett plant läge. Det är bra om du behöver den extra längden för vissa laster, men en baksätespassagerare kan också potentiellt använda den som en provisorisk ottoman. Baksätena har inga egna klimatkontroller, eller ens en ventil på baksidan av mittkonsolen, men de får en plugg med tre stift, plus en USB-A- och -C-port. Så länge du inte har en passagerare i mitten fälls ett mittarmstöd ner för att ge mugghållare. Passagerarna bak får också njuta av det panoramautsikt över måntaket.

Encore GX erbjuder två tillgängliga kraftverk, båda med tre cylindrar och en turboladdare. Baskvarnen förskjuter 1,2 liter och ger 137 hästkrafter och 162 pund-fot vridmoment genom en kontinuerligt variabel transmission. Den är endast tillgänglig på basen. Föredragen trim med framhjulsdrift. Alla andra versioner av Encore GX drivs av en 1,3-liters motor som ger 155 hk och 173 lb-ft. Med framhjulsdrift har du fastnat för CVT. AWD erbjuds på varje trim, dock, och är ihopkopplad med en traditionell nio-växlad automatisk växellåda. Fyrhjulsdriften är på begäran, vald via en knapp på mittkonsolen, så att du kan styra kraften genom bara framhjulen när du inte behöver den extra dragkraften och helst vill spara bränsle.

Vår testare var utrustad med 1,3-liters och fyrhjulsdrift. Även med den större motorn är det lätt att vara skeptisk till den lilla trecylindriga förmågan att motivera Encore GX. Ute på vägen fann vi dock att den gav tillräcklig pepp, särskilt i hastigheter runt staden. Det kommer inte att vinna några dragrace, men det är inte meningen, och det känns inte speciellt långsamt. Den reagerar smidigt på input från gaspedalen. Den nio-växlade automaten är väl lämpad för denna motor också, växlar smidigt med lite jakt. Det verkade alltid hålla varvtalet precis där de behövde vara för att få ut det mesta av kraften till hands, med turboladdaren som spred kraften över varvtalsområdet. Ännu bättre, det är tyst. Ljudet från motorn tränger sällan in i kabinen även när den jobbar som hårdast, och är minimalt invasiv när det gör det, delvis tack vare fordonets ljuddämpande och aktiva brusreduceringssystem. Det faktum att du inte riktigt hör denna lilla motor arbetande bidrar till att tona ned dess brist på direkt kraft och hastighet.

Se även  Fisker Pear retade, prototyper redo för testning

Åkturen är också bekväm, även med Avenirs större 19-tumshjul. Encore GX gör ett bra jobb med att hålla väghuggen från att tjattra in i kabinen, men större vågor i vägen kommer att övervinna Encores korta hjulbas för att sätta hela bilen i rörelse. Denna Buick kommer inte att inspirera dig att pressa den hårt genom några hörn. Den är inte inställd för sportig körning, och även om den kommer att rotera ivrigt i låga hastigheter, erbjuder den inte den stelbenta balansen eller feedback för övergångar i högre hastigheter. Lika bra — det skulle förmodligen förstöra den bekväma kryssningen som drar lyxinriktade köpare till just denna crossover.

Börjar på 26 896 $ för basen Preferred trim med framhjulsdrift, och med denna linje-toppande Avenir AWD med sin 1,3-liters kostnad på 34 795 $, erbjuder Encore GX ett steg över din vanliga, vanliga små SUV. Det ger respektabel stil och lyx för långt under dagens genomsnittliga pris på en ny bil. Om du vill ha något bekvämt och användbart utan att behöva en raket under huven, ett tekniskt gränssnitt som kan läsa dina tankar eller ett tyskt namn, är Encore GX ett övertygande värde. Det faktum att dess välgjorda uppdatering gör att den ser bättre ut på din uppfart gör bara affären sötare.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button