Luxury car

2024 BMW X7 Review: Ett skottsäkert erbjudande bland treradiga lyxsuvar

Fördelar: Ultrasläta kraftfulla motorer; förvånansvärt bra hantering; dekadent och exklusiv interiör

Nackdelar: Infotainment användbarhet frustrationer; polariserande design; power andra raden lämnar verktyget på bordet

2024 BMW X7 kan vara det fordon du minst förknippar med BMW:s sportarv, men i verkligheten är det en av BMW:s bäst utförda produkter för den avsedda användningen. Denna treradiga SUV är verkligen en av de finaste i lyxbranschen, och även om den inte är någon 3-serie på en slingrande väg, är den fortfarande chockerande rolig att köra. Välj någon av de tre silkeslena drivlinorna från xDrive40i till Alpina XB7, och du kan få leendeframkallande acceleration och tillfredsställande ljud. Inget i den här prisklassen med treraders handtag så väl som M60i- eller Alpina-versionerna av X7 heller – även om Mercedes-AMG GLS 63 kämpar.

BMWs inredning är på gång, och X7 får alla exklusiva godsaker som BMW kan slänga på den. Det betyder att X7 känner sitt pris. Du kommer att förundras över glasreglagen, högupplösta skärmar och den allmänna stiligheten i interiören varje gång du kommer in. Alla tre raderna av passagerare får njuta av lyxen också, och de är ganska rymliga rader. Du kan köpa större stadsjeepar som är bättre lämpade för att regelbundet transportera sex eller sju personer, men X7 är perfekt för en familj som är större än genomsnittet och deras tillhörigheter. Mellan X7 och Mercedes GLS är det en tuff kamp att utse en vinnare, men förarens val skulle utan tvekan vara denna BMW. Det är svårt att slå, eftersom utanför vissa hang-ups vi har med infotainmentsystemet, är X7 ett ganska skottsäkert erbjudande i segmentet med treradiga lyxiga SUV.

Inredning & Teknik | Passagerar- och lastutrymme | Prestanda och bränsleekonomi

Hur det är att köra | Prissättning och trimnivåer | Kraschbetyg och säkerhetsfunktioner

Vad är nytt för 2024?

X7 är en överföringsmodell för 2024, men den fick en rejäl uppfräschning för 2023 som du kan läsa om i vår första körning här.

Hur ser X7:s interiör och in-car-teknik ut?

X7 har en vacker interiör full av fantasifulla glaskontroller, elegant omgivande belysning och högkvalitativt läder och klädsel. Du sitter högt upp i stora, bekväma skopor och får njuta av god sikt både fram och bak. X7:s enorma storlek är uppenbar hela tiden, och alla tre raderna får uppleva lyxen – även den tredje raden kan värmas upp. Tyvärr finns bland de lyxiga materialen ett tekniskt gränssnitt som är i behov av lite arbete.

En av uppdateringarna förra året var att lägga till BMW:s nya Curved Display som kör iDrive 8. Detta tar bort BMW:s bekväma rad med klimat- och radiokontroller till förmån för kontroller på skärmen. Vi hoppas att en uppdatering av iDrive 8.5 förbättrar användbarheten, men vanliga uppgifter som att vrida på den uppvärmda ratten eller justera fläkthastigheten är nu en syssla som kräver många tryckningar på skärmen. Åtminstone själva skärmarna är vackra med levande grafik och smidig drift. Vi kommer också att notera vår uppskattning för den fortsatta närvaron av en traditionell volymratt, eftersom det var en fysisk kontroll som BMW såg lämpligt att behålla.

Se även  Lamborghini Aventador efterträdare, 2024 Mercedes-Benz AMG C 63, 2023 BMW Alpina XB7: Veckans bästa bilder

Om du längtar efter XB7 (nedan) finns det en mängd olika Alpina-exklusiva design- och tekniska detaljer som en unik ratt, ”Myrtle luxury wood” trim, Alpina-logotyper och modellbeteckningar runt om, och unika blå mätare i klunga.

Hur stor är X7?

X7 är den största BMW:n, som kan ses på utsidan och upplevas inuti. Utrymmet på andra raden är palatslikt, medan vuxna till och med kan passa ganska bekvämt på tredje sätesraden. De kan till och med ha sina egna klimatkontroller. Sätena på andra raden har elmanövrerad skjut- och lutning, vilket definitivt är snyggt, men det tar betydligt längre tid att skjuta sätena på andra raden framåt för åtkomst på tredje raden än i trerads fordon med manuellt manövrerade säten. Var beredd på att stå vid dörren och vänta ett tag.

Ännu värre är att andra radens kaptensstolar (nedan till vänster) inte heller fälls ihop, vilket betyder att det inte finns något sätt att få den typ av maximal lastkapacitet som är typisk för ett så stort trerads fordon. Kanske kommer du inte rutinmässigt att använda din läderfodrade lyxsuv för 90 000 dollar för att transportera timmer från Home Depot, men sådan mångsidighet är en viktig anledning till att folk köper ett sådant fordon. Som sådan rekommenderar vi att du håller dig till den skjutbara och fällbara andra radens bänksäte (ovan, höger). Det är mycket bekvämt och lägger till en extra sits till bagageutrymmet.

2019-bmw-x7-1

Vilka är X7:s bränsleekonomi och prestandaspecifikationer?

X7 erbjuds med tre olika drivlinor, som i BMW-tradition är knutna till olika modeller. xDrive40i får en 3,0-liters dubbelturbo inline-sexa med hjälp av ett mild-hybridsystem. Den producerar 375 hästkrafter och 383 pund-fots vridmoment, men vridmomentet kan ökas till så mycket som 398 lb-ft för korta intervaller via den milda hybridförstärkningen. Varje X7 är utrustad med fyrhjulsdrift och en åttastegad automatlåda. BMW uppskattar en tid på 5,6 sekunder 0-60 mph. Bränsleekonomin kommer in på 21 mpg stad, 25 mpg motorväg och 22 mpg kombinerat.

Uppgradera till X7 M60i och du får den kraftiga 4,4-liters dubbelturbo-V8:an (även med hjälp av en mild hybridassistans) med gungande 523 hästkrafter och 553 pundfots vridmoment. Tiden 0-60 mph sjunker till bara 4,5 sekunder, men bränsleekonomin lider vid 16 city, 21 highway och 18 kombinerat.

Se även  2024 Acura Integra Type S, 2024 Cadillac XT4, 2024 BMW 4-serie: The Week in Reverse

Gå hela vägen till XB7 (bilden ovan) och du får en Alpina-version av 4,4-liters dubbelturbo V8 – återigen med mild hybridassistans – som har sin effekt höjd till hela 631 hästkrafter och 590 pundfot. vridmoment. Dess 0-60 mph tid faller till bara 3,9 sekunder, och bränsleekonomin tar en lätt träff vid 16 mpg city, 20 mpg highway och 17 mpg kombinerat.

Hur är X7 att köra?

Med sin enorma storlek, höj- och sänkbara luftfjädring och subtila stigning vid svängning känner X7-modellerna sin storlek. Du kan förvänta dig verkligt smidig åkkvalitet och sammansatt hantering som möjliggör ett tillräckligt snabbt tempo på en slingrande väg. Men om du förväntar dig stram hantering och taktil styrning är detta inte fordonet för dig. M60i-modellen med sin prestandalutning är lagligen rolig att rulla omkring i, men det är fortfarande en stor treradig SUV, och det är något som inte ens BMW:s chassiingenjörer kan komma runt.

Den grundläggande sexcylindriga turbomotorn ger gott om kraft, medan den åttastegade automaten går till sin verksamhet utan krångel. Uppriktigt sagt kunde BMW bara erbjuda basmotorn, och det är svårt att föreställa sig någon som klagar. Det är dock inte så BMW gör saker. Det finns ytterligare två prestationsnivåer som erbjuds.

Precis som sina mindre kraftfulla bröder är X7 M60i en ytterst bekväm lyxpråm. Lämna fjädringen i sitt baslinjekomfortläge, så soppar den upp gropar och vägfel och lämnar passagerarna ostörda. Välj dock sportläge, och M60i:s åktur blir styv-aktig. Att köra nerför en bakväg är något irriterande med den vikt du bär runt, men detta chassi ingjuter mycket mer förtroende hos föraren än de flesta treradiga crossovers gör. Den är mer sammansatt än 40i, och de tillgängliga sommardäcken ger den ett mirakulöst grepp i sidled. Styrningen är stel, men så är fallet med de flesta BMW. Så ja, hanteringen är förbättrad, men att mosa gasen är det riktigt roliga med M60i. Den där dubbelturbo-V8:an drar runt det här stora fordonet med lätthet medan du ser trafiken försvinna i backspegeln. Dess hastighet är vilseledande från barnstolarna, vilket gör frekventa kontroller av hastighetsmätaren till en nödvändig uppgift. Den är utan tvekan roligare att köra än xDrive40i, men ett mer pengamässigt val skulle vara att köpa den effektivare (och fortfarande roliga) inline-sex-versionen och en billigare dedikerad sportbil med besparingarna.

Se även  Ferrari SF90 Stradale: Hybridprestanda perfektion

Vi har ännu inte kört den uppfräschade Alpina XB7, men du kan läsa om pre-refresh-modellen här.

Vilka andra BMW X7-recensioner kan jag läsa?

2023 BMW X7 First Drive Review: Länge leve ”The Sovereign”

Vår första körning av den uppfräschade X7 där vi går igenom alla ändringar som gjorts för 2023 och berättar om hur den kör.

2021 BMW Alpina XB7 First Drive Review | Smakfull titan

Vi kör Alpina-versionen av X7 för första gången för att se vad Alpina kan göra för BMW:s största fordon.

2019 BMW X7 First Drive Review | Tittar förbi gallret

Vår första gång i BMW X7 när den nuvarande generationen ursprungligen lanserades.

2020 BMW X7 M50i Road Test | Road Trip till Cape Cod

Vi tar X7 M50i (nu heter M60i) på en roadtrip för att få lite längre sitttid och testa dess roadtrip-uppgifter.

2020 BMW X7 M50i Wayback Seat Driveway Test | En förstklassig tredje rad

En djupare titt på X7:s rymliga och teknikfyllda tredje rad.

Vad är priset på 2024 X7?

X7 xDrive40i börjar på $82 995 före tillval. Naturligtvis kommer den med massor av snygga utrustning till att börja med, inklusive 21-tums hjul, LED-strålkastare, takräcke, elektriska fällbara och uppvärmda speglar, ”Sensafin” simulerad läderklädsel, uppvärmda framsäten, uppvärmd ratt/ytor , träklädsel, fyrazons klimatkontroll, ett 12,3-tums digitalt kluster och 14,9-tums infotainmentsystem som kör trådlöst Apple CarPlay och trådlös Android Auto, trådlös telefonladdare, head-up-display och automatiskt avbländande speglar (back- och förarsidan spegel).

M60i är utrustad med några extra lyxartiklar ovanpå xDrive40i, men du spenderar verkligen den extra degen på prestanda. Priset för $109,695, dess tillagda artiklar inkluderar den stora V8-motorn, M Sport Differential, M Sport-bromsar, 22-tums hjul och ett M Sport avgassystem.

XB7 är den dyraste X7 och börjar på $150 395. Den lägger till all prestanda och lyxiga bekvämligheter du kan förvänta dig i en Alpina-beklädd X7 med Alpina-specifik inställning på alla system, och den är prissatt för att matcha.

Vilka är X7:s säkerhetsklasser och förarassistansfunktioner?

Standard på varje X7 är ”Active Driving Assistant”-sviten med teknik för undvikande av olyckor som inkluderar kollisionsvarning framåt med detektering av fotgängare och cyklister och automatisk nödbromsning, filbytesvarning, dödvinkelvarning med varning för korsande trafik bak och hastighetsbegränsningsinformation . Driving Assistance Professional-paketet lägger till BMW:s nya handsfree-förarassistansteknik som tillåter handsfree-körning på motorväg i hastigheter upp till 85 mph. Den lägger också till automatisk nödbromsning med högre hastighet, undvikande styrassistans, vanlig adaptiv farthållare, en trafikstockningsassistent och undvikande av sidokollision.

Från och med den här historiens publicering har X7 inte krocktestats oberoende.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button