Luxury car

2024 BMW X1 M35i xDrive gör entusiastens kompakta CUV ännu bättre

I vår första körning av den nya tredje generationens BMW X1 höll vi hoppet om en kraftfullare, sportigare variant. Basmodellen xDrive28i är förarens val i hela segmentet, vilket ger en lite mer puls och mer fokuserad hantering av en lockande morot. Här är vad vi bad om, 2024 BMW X1 M35i xDrive, en M Performance-version av ingångsmodellen. Den turboladdade två-liters fyrcylindriga har förstärkts från 241 hästkrafter till 312 hästkrafter, vridmomentet håller sig stabilt på 295 pund-fot. Samma sjuväxlade dubbelkopplingsväxellåda skickar kraft till alla fyra hjulen, här givet den sekundära kontrollmekanismen för paddelväxlare, och den inkluderar en mekanisk differential med begränsad slirning för att förbättra fotfästet på styraxeln. BMW nämner en 0-60-tid på 5,2 sekunder, en hel sekund snabbare än xDrive28i.

Ett par nyheter kommer med det nya sportaktivitetsfordonet. Det har aldrig funnits en M Performance-modell prydd med fyrhjulingar som är kända från fullfeta M-bilar fram till nu. Detta är också det första M Performance-fordonet som ger köpare möjlighet till M Compound-bromsar med fyrkolvs främre bromsok på en 15,2-tums ventilerad rotor och en enkolvs flytande bromsok på en 13-tums rotor bak. Ytterligare visuella presenter inkluderar ett M njurgaller och fler luftintag i frontpanelen, svarta spegelkåpor, utstansade rockers, en ny luckspoiler och de fyra 3,1-tumsrören som sitter i en kosmetisk diffusorinlägg.

Hantering av uppgraderingar kommer med hjälp av standard sportstyrning och Adaptive M Suspension. M Sport Boost-funktionen, aktiverad genom att dra i den vänstra paddelväxeln i minst en sekund, sätter all den adaptiva chassitekniken i sina sportigaste lägen. En omplacerad hjulslirsensor minskar reaktionstiden för det dynamiska stabilitetskontrollsystemet, vilket förbättrar SUV:s reflexer. Bilen åker på standard 19-tums M-legeringar, tre 20-tumsdesigner fyller alternativmenyn.

Se även  Bentley Flying Spur Mulliner Blackline Specifikation tappar krom

Inuti sitter passagerarna under och antracitfärgad innertak, instrumentpanelen bär Alcantara-detaljer, det finns mörka aluminium ”hexacube” trim överallt, föraren använder en M-läderratt och set M-pedaler. Standard Sensatec-sitsar är trimmade med Alcantara. BMW Curved Display och dess head-up display fungerar iDrive 9 och visar M-specifik grafik. Teknik som navigering, Harmon Kardon premiumljud, Android Auto och Apple CarPlay och trådlös laddning är standard.

Prissättningen börjar på 49 900 $ plus en destinationsavgift på 995 $, vilket ger totalt 50 895 $ före alternativ – ett steg på 10 800 $ över X1 xDrive28i. Lanseringen i USA förväntas börja i oktober.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button