Luxury car

2024 BMW i7 M70 xDrive ger tysta 650 hk och 748 lb-ft

Hoppas du inte trodde att München var färdig med att servera stora elfat. Efter att ha fått XM Label Red och XM 50e framställda förra veckan, är nästa kurs här, 2024 BMW i7 M70 xDrive. Inte bara det kraftfullaste elfordonet i BMW:s sortiment, det är den kraftfullaste 7-serien, punkt. En motor vid varje axel gör ”x”et i xDrive, det på bakaxeln extra kraftfullt. Istället för att vara en vanlig trefas e-motor är pusherenheten sexfas. Fördubbling av antalet lindningar tar effekttätheten till 2,41 kW/kg, en 25,5 % densitetsökning jämfört med den bakre motorn i i7 xDrive60. I siffror betyder det 483 topphästkrafter från aktermotorn att gå med 255 hk framifrån, för 650 hk tillsammans. Vridmoment siffror skriver om BMW-boken, e-motorerna gör 748 pund-fot i sportläge. Aktivera antingen M Launch Control eller M Sport Boost ballonger som till 811 lb-ft.

Från stillastående får M Launch speedo-nålen att nå 60 mph på 3,5 sekunder. Endast M8 och en enda trim av M3 och M4 kan slå den. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 155 mph.

Ett 105,7 kWh batteri med 101,7 kWh användbar driver en EPA-beräknad räckvidd på 495 miles när förare inte svimmar under accelerationskörningar. Ägare som glömmer gasreglaget kan dra nytta av ett nytt körläge som heter Max Range för att nå en laddare. I elektronsipprande läge sänker i7 M70 taket på topphastigheten till 56 mph, stänger av klimatkontroll och komfortvärmefunktioner för sätena och ratten. Hemma AC-laddning vid en wallbox fyller på packningen med upp till 11 kW, DC snabbladdning maxar vid 195 kW, 5 kW under DC snabbladdningslocket för Mercedes EQS 450+.

Se även  Maserati specialutgåvor firar slutet på V8:an på Goodwood

Ett trimmat chassi ger livlig vardagskörning mellan de ovan nämnda ytterligheterna. Den adaptiva luftfjädringen som standard är självnivellerande, M-specifika parametrar och mindre hydraulisk volym i de bakre dämparna sägs justera dynamisk respons. BMW har inte gett oss någon tjänstevikt än. För att motverka vad vi vet kommer att vara betydande, finns det extra stöd över kroppen för att stärka styvheten, plus aktiv rullstabilisering och bakhjulsstyrning.

Varje modell levereras som standard med ett upplyst njurgaller, 21-tums Jet Black lättmetallfälgar med högglansiga inlägg och blå M Sport bromsok. Köpare får alternativen för högpresterande däck för första gången på i7, men dessa kommer på 20-tumshjul och det är inte klart om utbudet ändras väsentligt med diameterminskningen. M Performance Professional Package klär bromsoken i svart, bifogar en svart högblank gallerram, skulpterade M sidokjolar, M-logotyper med utsmyckade kanter på stänkskärmarna, M Högglans Shadowline-kant, svart M ytterbackspeglar, en svart M bakspoiler, svart accentlist mellan bakljusen och en unik diffusorinsats för bakre förklädet.

Anpassningsmöjligheterna växer igen, BMW säger att dess individuella utbud av finish kan användas för tvåfärgade exteriörer. Hjältebilen ovan har en ovandel i Sapphire Black Metallic och en BMW Individual Liquid Copper Metallic-underdel, åtskilda av en svart busslinje.

Inuti blir den stora uppgraderingen iDrive 8.5. Håller tummarna för den.

Den nya 7:an gör sin debut på Auto Shanghai den här veckan. Prissättningen närmar sig lanseringen under andra halvåret.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button