Luxury car

2024 BMW i5 Preview Drive: 5-serien blir elektrisk

MIRAMAS, Frankrike – Bilen kan vara kamouflerad, och vi kommer inte att se den utan vinylförpackningar förrän den 24 maj, men detta är den första officiella körningen av 2024 års BMW 5-serie. Mer specifikt den helt nya, helt elektriska BMW i5. Och det var en perfekt körsekvens också: en timme för att testa de autonoma körfunktionerna på motorvägen; sedan en livlig körning på bakvägar, följt av en hårdkörningsbana. Jag avslutade det med en teknisk ”djupdykning” och en grundlig diskussion med några av ingenjörerna bakom bilen.

2024 5-serien representerar den åttonde generationen av en varumärkesikon, även känd som G60. Fortfarande lätt kamouflerad för att dölja detaljerna i fönsterbågarna, fram- och bakljusen och beklädnaden, kan 5-serien inte dölja sin storlek. Den kommer bara att spräcka 5-metersbarriären, som motsvarar 16,4 fot och som brukade vara den traditionella markören för en europeisk lyxbil. Faktum är att den är längre än den älskade E38 7-serien på 1990-talet. Den har vuxit under decennierna, precis som sina främsta konkurrenter, Mercedes-Benz E-Klass och Audi A6/A7.

Medan Mercedes-Benz bygger helt andra bilar för sina gasdrivna och helt elektriska drivlinor, följer BMW dock sin egen väg: G60-serien är utformad för att rymma alla drivlinor. Utrustad med diesel, bensin och plug-in hybrid framdrivningssystem kommer bilen att behålla sin traditionella 5-serie nomenklatur. De helt elektriska versionerna kallas i5.

Det finns två versioner av i5, som jag fick prova i olika delar av den ovannämnda sekvensen: 335-hästars i5 eDrive40 för bakvägsdrift och den fyrhjulsdrivna, 590-hästkraftiga i5 M60 xDrive för hanteringen kurs och assistanssystemet kör. BMW:s förmåga att konstruera perfekt sportiga, lyhörda och bekväma förbränningsbilar är obestridd; de har fungerat som branschriktmärken i årtionden. Det är de elektriska modellerna som verkligen måste bevisa sitt värde.

Se även  Varför gamla F1-bilar tar timmar att starta

När det gäller raka prestanda är det ingen tvekan om att de gör det. Till och med instegsnivån eDrive40 tar fart med revansch och tjänar upp massor av vridmoment på vägen till tresiffriga hastigheter. M60-modellen är rent ut sagt rasande. Den tog aldrig slut på överdriven kraft, och såvida du inte planerar att färdas i autobahnhastigheter är instegsnivån i5 mer än tillräcklig.

i5-modellerna är utrustade med samma fram- och femlänkade bakaxelarkitektur med dubbla armar som den konventionellt drivna 5-serien, men det finns extra förstyvningsplåtar fram, vridstag bak och ett aktivt rullstabiliseringssystem i båda ändar. Luftfjädring på bakaxeln är också standard. Batterierna är packade under golvet, inne i mitttunneln och under baksätena – en spridd placering som håller passagerarna så lågt som möjligt i bilen med försumbar förlust av passagerarutrymme.

Hjulstorlekarna på den vanliga 5-serien sträcker sig från 18 till 21 tum, men standardhjulen och däcken på i5 är 245/40R 20 fram och 275/35R 20 bak. Ett bakhjulsstyrningssystem (tillval) gör bilen smidigare i låga hastigheter och mer stabil vid körfältsbyte i hög hastighet. Ett ultrasnabbt ”vehicle dynamic management”-system som styr dämparna och det aktiva antirullningssystemet tar in en uppsjö av variabler för att göra 5-serien både sportigare och bekvämare än tidigare.

Resultatet av denna elektroniska ansträngning kan märkas direkt, både på vägen och på den utmanande körbanan, där båda i5-modellerna kunde pryglas skoningslöst utan att tappa lugnet. Gropar, små hopp, grova ytor: Dessa bilar klarar utmaningen med större lätthet än andra elfordon, med undantag för mycket dyrare och sportiga erbjudanden som Porsche Taycan och dess Audi E-Tron GT-syskon. Jag gillade den tydligt märkbara spridningen mellan de komfortorienterade inställningarna och sportinställningen, men var och en är utomordentligt kompetent.

Se även  2023 BMW i7 First Drive Review: En fröjd att köra, en smärta att använda

Hur roligt det än är att köra dessa bilar utan märkbara ingrepp, de är väl förberedda för en allt mer autonom framtid, även om de fortfarande definieras som ”Level 2”-modeller. Matad av optiska system och radarsystem inkluderar sviten av förarassistanssystem en överlägset kapabel Highway Assistant som gör att förare kan hålla händerna från ratten så länge de är uppmärksamma – och bilen ser till att de är det. Filbyten är också automatiserad, även om den fungerar annorlunda än andra företags. När bilen föreslår ett filbyte räcker det att föraren helt enkelt tittar i önskad riktning, och bilen byter fil när det är säkert att göra det. Det behövs ingen manuell eller röstinmatning. Den här branschen först är en fascinerande om än något dystopisk funktion: den får bilen att verka som om den läser dina tankar.

BMW kommer inte att prata om motorerna än, men det är säkert att gissa att det kommer att finnas en dieselversion för Europa, en fyrcylindrig 520d och en sexcylindrig 540d, samt fyra- och sexcylindriga bensinmodeller som kommer i Nordamerika. BMW kommer också att erbjuda en laddhybrid, och M5 kommer sannolikt att behålla sin V8. Den vanliga serien V8 är borta, dess plats har tagits av den mest kraftfulla i5. Det borde också finnas en vagn i 5-serien, och rykten har snurrat om att någon version av den kommer att återvända till USA, ungefär som Audi RS 6 Avant gjorde.

i5 eDrive 40 kommer att nå drygt 360 mils räckvidd i den (mycket optimistiska) europeiska cykeln, i5 M60 xDrive kommer att ha en räckvidd på cirka 520 mil. Det skulle sannolikt placera sina EPA-uppskattningar i det övre 200-intervallet, vilket är anständigt för en EV. Ett nytt ”Max Range”-läge pressar avsevärda extra mil ur batterierna om det behövs, men det skär kraftigt i strömmen. Den kommer så småningom att rullas ut till andra BMW-modeller, precis som de senaste assistanssystemen.

Se även  Fisker vill ha 5 000 $ ej återbetalningsbar handpenning för att köpa Ocean One

När det gäller design kan jag bara säga att strålkastarna får nya, vinklade vertikala varselljus, medan den bakre kommer att kännetecknas av två parallella horisontella stänger som tyvärr påminner mycket om signaturutseendet skapat av Genesis, speciellt på natten. Inuti finns BMW:s nya och allestädes närvarande böjda display med edgy grafik för hastighetsmätaren. Det är en polariserande look som inte framstår som särskilt BMW-liknande och gör det ännu mer förvirrande att BMW inte erbjuder fler alternativ för anpassning. Det är därför betryggande att resten av bilen fortfarande ser ut, känns och kör som en 5-serie. Den borde anlända till återförsäljare under hösten.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button