Nyheter

2024 Alfa Romeo Tonale når downmarket för att gå vidare

Jag sitter bakom ratten på en 2024 Alfa Romeo Tonale på företagets Balocco Proving Grounds utanför Milano, Italien, och jag är på väg att göra något som ingen Tonale-ägare någonsin kommer att göra: köra på en racerbana. Banans regler säger att våra hastigheter aldrig får överstiga 90 km/h (56 mph), men hur ofta följer italienare reglerna?

Tonale är en ny subkompakt crossover-SUV och den första nya Alfa på fem år. Det är också en regelbrytare för varumärket, och når downmarket till det territorium som ockuperas av Audi Q3, BMW X1 och X2 och Mercedes-Benz GLA-Class. Alfa Romeo ses som nästan exotisk, ändå har Tonales plattform sina rötter i den sparsamma Jeep Renegade och Fiat 500X, och Tonale är en syster till nya 2023 Dodge Hornet. Men Alfa Romeo ger den en del utrustning för att skilja den från Hornet och låta den prestera i en kontrollerad miljö på en racerbana utan att falla på ansiktet.

Den ledande föraren i en Giulia GTA (varför kunde inte USA få den här extrema versionen av Quadrifoglio?) ger sig ut på banan och nästan omedelbart överskrider vi gränsen på 90 km/h. Den lilla SUV:n kommer snabbt i fart också, och det krävs ett par kraftkällor för att komma dit. En 1,3-liters turbo-4 ger upp 180 hk och 199 lb-ft vridmoment och skickar den genom en 6-växlad automatisk växellåda till framhjulen. En elmotor på bakaxeln bidrar med 121 hk och 184 lb-ft och ger fyrhjulsdrift. Tillsammans gör de 285 hk och 347 lb-ft och representerar Alfas första steg mot en elektrifierad framtid.

2024 Alfa Romeo Tonale

2024 Alfa Romeo Tonale

2024 Alfa Romeo Tonale

2024 Alfa Romeo Tonale

2024 Alfa Romeo Tonale

Alfas DNA-väljare gör ett framträdande i Tonale, men dess lägen är omdefinierade för att återspegla plug-in-hybriddrivlinan. Jag kör i D-läge, som står för både Dynamic och Dual power. Den är trimmad för att få ut det mesta av motorn och motorn. Efter 532-hk GTA morrar Tonales lilla motor, den bakre motorn kopplar in sömlöst och crossovern på 4 133 pund sprintar från 0-60 mph på citerade 5,6 sekunder. Den toppar på blygsamma 125 mph och kommer inte att förväxlas med en sportbil, men Tonale är mer än snabb nog att ta sig ut före trafiken, passera utan att bry sig eller ge klar kraft i raksträckorna på en kanjonväg .

Se även  2025 Cadillac elektriska kompakta crossover spionbilder

Tonale är ingen banmaskin, men den håller i sig här. Ett förhållande på 13,6:1 ger styrningen snabba svar, även om känslan fastän hjulet är lätt. Även om den är en crossover, sitter Tonale bara 5,6 tum från marken, 0,1 lägre än en Toyota Camry. Det betyder att den inte har överdriven lutning i hörnen, ett faktum som underlättas av denna modells justerbara dämpare, som rampar upp till en sportinställning i D-läge. En kort 103,8-tums hjulbas underlättar smidigheten och hjälper Tonale att rotera snabbt genom kurvor. Den här modellens 235/40R20 helårsdäck ger bara bra grepp. Inga sommardäck kommer att erbjudas i USA

Alfa ger Tonale starka bromsar också. Den har standard 13,5-tums främre rotorer med 4-kolvs Brembo-ok och 12,1-tums bakre rotorer med enslitsrotorer. De gör ett bra jobb i den här begränsade övningen och drar ner Tonale från 134 km/h (83 mph) när vi närmar oss hörn. Dessa bromsar kommer att vara mer än upp till uppgiften för den stora majoriteten av gatukörning, men jag skulle inte lita på dem för en hel bandag. Jag skulle också förvänta mig att få en rejäl biljett för att gå 83 i en 55.

Återigen, hastighet och banförmåga är inte Tonales syfte. Denna banupplevelse var bara för att belysa Alfas inflytande på ett annars nyttofordon.

2024 Alfa Romeo Tonale

2024 Alfa Romeo Tonale

2024 Alfa Romeo Tonale

2024 Alfa Romeo Tonale

2024 Alfa Romeo Tonale

2024 Alfa Romeo Tonale

2024 Alfa Romeo Tonale: Praktisk och effektiv

Tonales praktiska sida förkroppsligas av dess två andra körlägen, N för normal och A för avancerad effektivitet. Normal är effektivare än Dual power, och Alfa Romeo säger att det inte kompromissar med kraften; det krävs bara en tyngre gasfot för att komma åt den.

Se även  Alfa Romeo Tonale släpper den icke-hybrid 2,0-liters för USA

Avancerad effektivitet är läget för helelektrisk körning. Den drar från batteripaketet på 15,5 kWh som är format som ett L och placerat i mitttunneln och under baksätet. EPA-betyg är ännu inte tillgängliga, men Alfa Romeo säger att den kommer att ha mer än 30 miles av elektrisk räckvidd. Ägare kan köra på det sättet också, eftersom motorn inte startar om du inte kommer djupt in i gasen eller överstiger 85 mph. Den kommer i huvudsak att fungera som en 121-hk crossover i det här läget, men det är tillräckligt med kraft för de flesta pendlingar och du kan alltid använda den lilla motorn när det behövs.

Batteriet tappar aldrig så mycket laddning att det inte kan hjälpa motorn, och ett e-Save-läge håller laddningstillståndet till exempel när du kanske vill köra enbart på elektrisk kraft, som i stadskärnor. När det är dags att ladda laddar ett 240-voltsuttag på batteriet på 2,5 timmar.

Det praktiska sträcker sig till kabinen, där Tonale har mer utrymme än dess subkompakta fotavtryck skulle antyda. Med en längd på 178,3 tum är den 6,3 tum kortare än den kompakta Stelvio crossover, och dess hjulbas är 7,1 tum kortare. Ändå har den ett bättre baksäte med ett mycket acceptabelt 38,0 tum benutrymme, vilket gör att 6-fotare kan sitta fram och bak. Den erbjuder också 22,9 kubikfot lastutrymme bakom baksätet och 50,5 kuber med baksätet nedfällt. Båda är på den lilla sidan för en crossover men ändå ganska användbara.

Upplevelsen i framsätet är ungefär densamma som i andra instegslyxiga crossovers: attraktiva, mjuka ytor och skärmar upptill med tecken på låg kostnadsbesparing. Tonale har ett standard 12,3-tums digitalt instrumentkluster bakom sin ratt med liten diameter och en 10,3-tums pekskärm i mitten av ett böjt, kaskad streck. Med moderbolaget Stellantis Uconnect 5-gränssnitt är mittskärmen enkel att använda trots en låg profil, reagerar snabbt på ingångar och erbjuder programmerbara skärmar för upp till fem förare.

2024 Alfa Tonale priser och funktioner

Precis som sina konkurrenter, kostar Tonale mycket för ett litet fordon. När den börjar säljas i slutet av maj kommer basmodellen Sprint att börja på 44 590 $ (inklusive en destinationsavgift på 1 595 $), vilket är inom spottavstånd från Giulia sportsedan. För de pengarna får köpare en kombination av grundläggande och lyxiga funktioner, inklusive tygklädsel, manuellt justerbara uppvärmda framsäten, en uppvärmd ratt, trådlös Apple CarPlay och Android Auto, inbyggd Amazon Alexa, navigering, omgivande interiörbelysning, trådlös smartphone laddning, och 18-tums lättmetallfälgar. Varje Tonale kommer också med en hälsosam hjälp av säkerhetsfunktioner, inklusive automatisk nödbromsning med fotgängardetektering, adaptiv farthållare, igenkänning av trafikskyltar, döda vinkel-monitorer, korsningsdetektering bak, en föraruppmärksamhetsmonitor och aktiv körfältskontroll.

Köpare måste gå upp till $46 590 Ti-modellen för att få de justerbara dämparna, samt en handsfree el-baklucka och inredning i aluminium för att kontrastera en annars kraftigt svart hytt. Den översta Veloce kostar $49 090 och kommer med paddelväxlare, Alcantara-klädsel, 8-vägs eldrivna framsäten och 19-tums hjul, Tillval som ett Harman Kardon-ljudsystem med 14 högtalare, läderklädsel, ett surround-kamerasystem, automatisk parkering, och 20-tums hjul kan skicka priset till mitten av $50 000s.

Alfa Romeo säger att målet med sitt varumärke är att erbjuda det bästa dynamiska fordonet i varje klass, slå in det i skönhet och när det är möjligt måla det rött. 2024 Tonale har hanteringen för att möta den utmaningen, och den bär en hårdare version av företagets kurviga designspråk – framhävd av det triangulära ”Scudetto”-gallret framtill – som är attraktivt men inte riktigt lever upp till vackert. Köpare kan måla den röd om de vill, men den erbjuds också i en mängd andra färger. Genom att flytta downmarket för att erbjuda Tonale följer Alfa Romeo vissa av dess regler men bryter mot andra. Det är det italienska sättet.

Alfa Romeo betalade för resor och logi för Motor Authority för att ge dig denna förstahandsrapport.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button