Luxury car

2024 Acura ZDX får Google i sin infotainment

Acura ansluter sig till ett antal biltillverkare (som Polestar, Chevrolet och andra) för att integrera Google-appar direkt i sitt infotainmentsystem, först på 2024 ZDX elektriska SUV. Integrationen inkluderar Google Maps, Google Assistant och andra Google-appar. Dessutom kommer infotainmentet att fortsätta att stödja appar för telefonspegling som Apple CarPlay och Googles egen Android Auto.

Bland dessa appar är kanske den mest användbara Google Maps. Anledningen är att den kommer att kunna planera rutter som inkluderar laddningsstopp och uppskattningar av laddningstid. Utöver routingen kommer Google Maps att kunna berätta för bilen att börja förkonditionera batteriet för snabbast möjliga laddningstider när man går till en DC-snabbladdare. Naturligtvis låter andra Google-appar dig logga in med ditt konto så att du har tillgång till dem utan att ansluta din telefon.

Men som tur är du burk anslut och spegla din telefon. Detta är anmärkningsvärt eftersom ZDX kommer att finnas på GM Ultium-plattformen, som Honda Prologue. Och GM tar bort Apple CarPlay och Android Auto-stödet från sina kommande Ultium-modeller. Så om du gillar dessa funktioner och är intresserad av Ultium-elektriciteten, kanske du vill överväga Acura- och Honda-modellerna.

En annan intressant godbit från Acura infotainmentmeddelande är det faktum att ZDX kommer att ha en pekskärm för infotainmentsystemet. Nästan alla Acuras nuvarande bensindrivna fordon använder ett infotainmentsystem byggt runt en pekplatta, vilket är endast sätt att interagera med systemet. Det enda undantaget hittills har varit Integra, som helt enkelt lyfte Civic-systemet i grossistledet. Acura sa inte om pekplattan också skulle inkluderas i ZDX, även om skärmdumpen av systemet verkar pekskärmsfokuserad.

ZDX kommer att säljas i början av nästa år, med en avslöjande som förmodligen kommer att ske mellan nu och då. Som tidigare nämnt kommer den att vara Ultium-baserad, och vi förväntar oss att den kommer att vara liknande i storlek och prestanda som Chevy Blazer EV. En högpresterande Type S-version kommer att erbjudas, och vi skulle inte bli förvånade om den får något som liknar Blazer EV SS:s 557 hästkrafter.

Se även  Lancia Pu+Ra HPE-konceptet kombinerar de kommande 10 åren av design och teknik

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button