Luxury car

2024 Acura Integra Type S leker bra med barn och vuxna

Fast bakom en dumper som kör 14 km/h genom en av städerna som ligger runt Hwy 154 i södra Kalifornien, kan jag inte låta bli att tro att Acura säljer 2024 Integra Type S kort på detta första körprogram. Jag borde inte bli frustrerad över slowpokes. Jag borde förhandla om korkskruven på Laguna Seca

Inte hela den här rutten är så tam – den öppnar upp till några roliga kanjonvägar senare – men det här är en street drive istället för en track drive eftersom Acura bjuder på Integra Type S som en mer mogen gatubil än den relaterade Honda Civic Type R, som faktureras som en bandmaskin. Civic Type R kan vara något vassare, men Integra Type S är inte mindre kapabel och mer inbjudande att starta.

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

Acura Integra Type S: Bråkig kraft

Integra Type S och Civic Type R delar en grundläggande struktur, en drivlina och fjädring. Även däcken är lika ända ner till storlek och märke.

Motorn är det enda elementet i Integra Type S som har en skarpare kant än Civic Type R, men bara något. Det är samma 2,0-liters turbo-4 med samma 25,2 psi boost som ger den otrolig kraft. Här ger den 320 hk vid 6 500 rpm och 310 lb-ft vridmoment från 2 600-4 000 rpm. Det slår Civic Type R med 5 hk, men Acura säger att Integra Type S också är programmerad för bättre vridmoment i mellanklassen.

Integra Type S kan starta från 0-60 mph på en smula över fem sekunder, och här tjatar det på biten för att springa fritt och obehindrat från trafiken. Det är en vridmomentrik motor med starka svar från ett stopp. Den är också lyhörd i mellanklassen och hela vägen upp till sin rödlinje på 7 000 rpm, även om någon skillnad mellan Type S och Type R skulle kräva back-to-back-enheter som inte är tillgängliga här.

Precis som Civic Type R är det svårt att få Integra Type S att starta hårt, eftersom kraften bara går genom en 6-växlad manuell växellåda till framhjulen och Acura inte tillhandahåller någon startkontrollfunktion.

Jag försöker ett par hårda starter och tycker att det är bäst att starta vid cirka 2 000 rpm med cirka trekvarts gas. Att varva mycket högre än så får hjulen att snurra när du lossar kopplingen, och Acura har en rpm cut-off vid 3 400 rpm som fördröjer kraften. Fronten reagerar också beundransvärt och ger bara en antydan om vridmomentstyrning utan ett hårt drag åt den ena eller andra sidan. Acura begränsar vridmomentstyrningen med lika långa halvaxlar, en mekanisk differential med begränsad slirning och en dubbelaxlig MacPherson fjäderbensfjädring som skiljer knogarna och dämparna åt.

Se även  Volvo antar NACS-hamn, samarbetar med Tesla för Supercharger-åtkomst

Motorn är ännu mer pratglad än i Type R, åtminstone från utsidan av bilen. Den har i princip samma avgassystem som Hondan med en enda avgasventil och tre mittmonterade 4,3-tumsuttag, men den saknar Hondas främre resonator och därmed det starkare ljudet. Det ljudet kommer i två steg, eftersom ventilen öppnar vid högre varvtal med bilen i Comfort drive-läge, lägre varvtal i Sport-läge och alltid förblir öppen i Sport Plus. Sport Plus utlöser även några knallar och smällar från avgaserna vid nedväxling, uppväxling, retardation eller när motorn varvs.

Från förarsätet hör motorn förvisso sina arga bikupaljud, men de stör inte samtalet eftersom Integra har mer ljuddämpare än Civic. Jag märkte inte ens knallarna och smällarna, eller ljudet av avblåsningsventilen, förrän jag rullade ner fönstren.

Den manuella växellådan är en typisk Honda/Acura-glädje, med korta kast, positivt engagemang och en fantastisk känsla genom sin växelspak i metall och läder. Mitt enda klagomål är en lätt koppling med hög inkopplingspunkt som kräver några skift att vänja sig vid.

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

Acura Integra Type S: Front-drive wonder

Integra Type S:s framhjulsdrivna layout är inte heller idealisk för hantering, men du skulle inte veta det genom att köra bilen. Den tar plats med Civic Type R som de bästa framhjulsdrivna bilarna på marknaden.

Acura uppgraderar standard Integra för att komma dit. Genom att montera de olika fjädringskomponenterna från Civic Type R under Integra breddade Acura-ingenjörerna det främre spåret med 3,5 tum och det bakre spåret 1,9 tum. Den rörformade främre stabilisatorstången är 2 mm bredare vid 29 mm, och den solida bakre stången är 2 mm bredare än den på A-Spec Integra med 20,5 mm. Den bakre multilänksupphängningen har också knogar med hög styvhet och unika bussningar gjorda av ett material som Acura inte skulle avslöja. Det hela reagerar genom en sportavstämd version av Integras trevägsjusterbara dämpare. Kroppsstrukturen har inte förändrats, men Acura lägger till mer bindningsmaterial.

Fjädringen ger plats för större hjul och däck när Type S rullar på 265/30R19 Michelin Pilot Sport 4Ss monterade på 19×9,5-tums hjul i varje hörn. Hjulen kan vara större än A-Spec-modellens 18:or, men de är 6,5 % lättare.

Även om det variabla styrförhållandet faktiskt är något långsammare än på andra Integras, är det fortfarande väldigt snabbt med ett förhållande som sträcker sig från 11,62:1 vid fullt lås till 14,9:1 på mitten. Bromsarna växer också 1,5 tum fram till 13,8 tum med Brembo 4-kolvsok och 0,9 tum bak till 12,0 tum med enkelslitsok.

Se även  2023 Lexus IS-paket lägger till snygga utseenden, lack och hjul

Med kraften som bara skickas genom framhjulen måste dessa Michelins hantera accelerationen och styrningen och bära det mesta av bromskraften, och de klarar allt bra.

De öppna kanjonvägarna som jag upplever senare under dagen avslöjar mycket men inte alla av halvkombins hanteringsförmåga.

Liksom andra Integras har Type S en tung, direkt styrning som stärker ännu mer i motorvägshastigheter för att förbättra höghastighetsstabiliteten. Bilen svänger snabbt in i kurvor och bakdelen följer plikttroget med. Den går igenom stora svängar och sänker kraften effektivt när den accelererar ur kurvor tack vare de breda däcken och diff.

Dessa däck kan dock bara göra så mycket, så det är viktigt att balansera vikten för att svänga, accelerera och bromsa. När för hög fart får den att trycka i ett hörn, släpper gasen eller en liten klick broms in nosen snyggt för att ta sig igenom svängen. När du lämnar ett hörn för snabbt kommer den att springa brett, men lite mindre gas får den tillbaka på rätt spår.

Allt detta är lätt att känna tack vare lite kroppslutning, oavsett dämparinställning, genom den vältrimmade fjädringen. I vart och ett av de tre dämparlägena – Comfort, Sport och Sport+ – är Integra Type S ett halvt steg mjukare än Civic Type R:s fjädring, som vi fann skapade en för hektisk tur på trasig trottoar. Komfort ger en vardagsbekväm åkkvalitet, Sport+ gränsar till hårda ojämnheter och Sport är den söta platsen för krokiga vägar.

Totalt sett känns Type S som om den har samma prestanda som Type R. Den skulle förmodligen ställa upp på ungefär samma tid runt en bana som Laguna Seca, men den är bekvämare på gatan. Det stämmer med bilens mer vuxna karaktär, vilket även avspeglas i dess utseende och utrustning.

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

Acura Integra Type S: Valet för vuxna

Integra Type S har en mängd olika exteriörändringar för att förbättra prestandan.

Framtill bär den ett större, öppnare galler med ett diamantmönster och 170 % mer luftflöde än andra Integras. Denna luft kyler motorn och strömmar genom en ventil i aluminiumhuven för att minska lyften. Den nedre fascian har större luftintag med ytor för bromskylning och canards som hjälper till att skapa luftridåer runt framhjulen.

Se även  Ford höjde priset på Mustang Mach-E med upp till $8 300 för 2023

Bredare nedre trösklar matchar hjulflaskor som gör bilen 2,8 tum bredare än andra Integras, och den bakre delen har en integrerad läppspoiler och en glanssvart diffusor med tredubbla mittutgångsavgassystem.

Ändringarna ger Integra Type S en målmedveten hållning som inte avviker för långt in i pojkracers territorium, mestadels tack vare avsaknaden av en Civic Type R-liknande bakvinge. Det kan innebära att Acura har något mindre downforce på en bana än Hondan, men det är ett rimligt pris att betala för att köra en bil med en design som utövar klok återhållsamhet.

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

2024 Acura Integra Type S

Interiören förändras mycket mindre. Sätena har samma design som i andra Integras men de får fastare bolster, syntetiska mockainlägg och kontrastsömmar. Uppvärmda och med 8-vägs effektjusteringar och 4-vägs power justeringar för ländryggen, de är sportiga och bekväma säten, men de är inte lika aggressiva som Recaros och mer extrema sportstolar som erbjuds av andra tillverkare. Större människor kommer att uppskatta det, men mindre människor kanske inte; Jag tycker om dem. Baksätet är format för två passagerare istället för standard tre av andra Integras.

Interiören har också en perforerad läderratt och växelspak, en växelstövel i syntetisk mocka med färgade sömmar och ett nedre streck som är färgmatchat till köparens val av röd, ebenholts eller orkidéfärger.

Acura utrustar också Type S med lyxbilsnivåer av standardutrustning, inklusive ett 10,2-tums digitalt instrumentkluster, en 9,0-tums pekskärm, en head-up-display, 16-högtalare ELS-ljud, trådlös Apple CarPlay och Android Auto, och trådlöst smartphone laddning.

Standardsäkerhetsfunktioner består av döda vinkeln, varningar för korsande trafik bak, automatisk nödbromsning med fotgängardetektering, aktiv körfältskontroll, adaptiv farthållare, parkeringssensorer fram och bak samt igenkänning av trafikmärken.

Allt detta kommer för ett pris av $51,995 inklusive en $1,195 destinationsavgift. Det är ungefär $10 000 mer än Civic Type R, som vann Motor Authority Best Car To Buy 2023-priset. Integra Type S är dock mer civil än Civic och bättre utrustad. Den kan sannolikt också prestera lika bra så länge som en långsamt rörlig dumpstam inte blockerar vägen. Vi kommer att sikta på att få det att hända under vår test av Motor Authority Best Car To Buy 2024 senare i år.

Acura betalade för resor och logi för Motor Authority för att ge dig denna förstahandsrapport.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button