Nyheter

2023 Toyota Sequoia Capstone startar bakifrån

Det tog Toyota nästan 15 år att leverera en ny Toyota Sequoia, och vad den har gjort börjar bakom sina stora rivaler.

Under dessa 15 år cyklade Chevrolet Tahoe och Ford Expedition genom fyra generationer. Det har också kommit fyra nya Escalader och Navigatorer.

Trots eftersläpningen hade jag stora förhoppningar på nya Sequoia. Men efter att ha tillbringat en vecka med 2023 Toyota Sequoia Capstone, allt jag kunde tänka var, ”är det här det bästa de kunde göra?”

Jag var inte den enda heller. Alla våra redaktörer hade nit att välja på med Sequoiaerna vi kört på sistone, från midline-modeller till TRD Pro och denna Capstone.

Den toppspecifika $76 960 Capstone-modellen riktar sig till den smyg-rikedom folkmassan som Land Cruiser lämnade efter sig. Men med en törst efter bränsle, tvivelaktiga förpackningar och medelmåttiga inredningsmaterial gör Capstone en besviken, precis som alla andra tredje generationens Sequoia.

2023 Toyota Sequoia

Toyota Sequoia: En törstig hybrid och lugn åktur

Varje 2023 Sequoia har en hybriddrivlina som är avsedd att spara bränsle. 3,5-liters dubbelturbo V-6 par med en elmotor som är placerad i den 10-växlade automatiska växellådan. Uppskattad till 437 hk och 583 lb-ft vridmoment, den har mer vridmoment än någon annan konkurrent bortsett från $150 000 Cadillac Escalade-V. Sequoia kan sprinta från 0 till 60 mph i det låga sexsekundersintervallet, enligt min uppskattning, en bra show för ett fordon på 6 185 pund.

Vid kallstart låter drivlinan bra med en djup avgaston för en V-6. Delvis gasingångar utanför linjen kan lura vissa att tro att den här SUV:n har fler cylindrar än den faktiskt gör, men den högre tonhöjden hos en V-6:a slår in vid högre varvtal.

Hybridsystemet försöker förbättra bränsleekonomin jämfört med den utgående 5,7-liters V-8:ans 15 mpg kombinerat, men det gör inte mycket. EPA bränsleekonomi betyg checka in på 19 mpg city, 22 highway, 20 kombinerat. De är optimistiska baserat på vår erfarenhet av denna drivlina i både Tundra och Sequoia, där den var i genomsnitt mellan 14,5 och 17,9 mpg.

Se även  2023 Dodge Charger Super Bee, 2022 Toyota Tundra, 2022 Bugatti Chiron: The Week In Reverse

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

Medan det slösade pengar på drivlinan, lämnade Toyota bort lite enkel hårdvara. Det är förbryllande att den dyra Sequoia kommer som standard med ett deltidsfyrhjulsdriftssystem, medan varje konkurrent har ett heltidssystem. Toyota erbjuder inte ens ett heltidssystem i Sequoia (eller Tundra). Min Capstone-modell var åtminstone utrustad med en bakre differential med begränsad glidning.

Trots användning av adaptiva dämpare, ger den solida bakaxeln och fjädringsjusteringen Sequoia en rå resa jämfört med konkurrenterna. Trasig trottoar får Sequoias kropp i rysningar och kolv. En Chevrolet Tahoe på luftfjädring och adaptiva dämpare överglänser Sequoia med en mer kontrollerad och bekväm körning.

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

Toyota Sequoia: Dålig inredningsförpackning

Den första raden av Sequoias interiör är nästan en hemmakörning. Framsätena är några av de bästa i segmentet med breda, stödjande ryggar och botten som Expedition, men fastare kuddar. Det 12,3-tums digitala mätarklustret delas med Tundran och har en ren, lättläst design med all relevant information. Det är inte omkonfigurerbart som i Expeditionen, men dess layout är renare och den visar mer relevant information än vad som finns i Tahoe, Yukon och Wagoneer.

Den 14,0-tums pekskärmen har mycket utrymme för information, men erbjuder konstigt nog inte ett alternativ för delad skärm, vilket skulle vara särskilt användbart för Apple CarPlay eller Android Auto. Det finns ingen hemskärm inbakad i systemet, och att ägna 14 tum utrymme åt navigationskartan, radiogränssnittet eller fordonsinställningarna känns mycket. Utrymmet kunde ha använts mer kreativt. Mindre förare måste sträcka sig för att trycka på några CarPlay-funktioner, till exempel ”Spelar nu” i det övre högra hörnet på skärmen.

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

Sequoias inredning syftar till hög hyra, men även Capstones vita och svarta läder och trä med öppna porer känns inte betydande. Stäng mittkonsolen, eller den lilla kubben ovanpå mittarmstödet, och de smäller igen med en ihålig plastspricka. Även dörrlås- och upplåsningsmekanismerna ringer ihåliga. Toyota erbjuder inget alternativ att undvika det vita lädret i topptrimmade Capstone-modeller.

Se även  Lättare elbilar är grönast, törstiga bensinbilar är elakaste

Kaptenens stolar på andra raden är också breda och stödjande, och de är bekvämare än de som finns i Tahoe eller Yukon. De glider också framåt och bakåt till hästhandelsutrymme med den tredje raden. Den tredje raden, dock, och lastutrymmet bakom den är dåligt förpackad.

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

Sätena på tredje raden sitter ovanpå hybridsystemets batteripaket, som är monterat ovanför den solida bakaxeln, vilket skapar en hög sittposition. Vid 5-fot-10 fick jag slut på takhöjd trots en utskuren headliner. Toyota bestämde sig för denna konfiguration eftersom den möjliggjorde bättre in- och utstigning till tredje raden samtidigt som man undvek fottrafik på batteriet. Ingenjörer kunde montera sätena på andra raden lägre samtidigt som de tillät dem att tumla framåt. ”Denna plats gav den mest effektiva kanaldragningen för att säkerställa korrekt luftflöde till batterierna (kylning),” Toyotas talesperson Josh Burns berättade för The Car Connection. Tundra-pickupen, som delar chassi och löparutrustning, placerar sitt hybridbatteri under den andra radens sätesbotten.

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

Sätet på tredje raden fälls inte heller platt, så lastutrymmet har inte ett plant lastgolv. Som en lösning installerade Toyota en liten flyttbar hylla i lastutrymmet. I sitt lägsta läge lämnar den ett litet utrymme under sig som inte skulle vara särskilt användbart för förvaring. Hyllan skapar också en lyfthöjd högre än bara stötfångaren. Att skjuta hyllan till det andra läget högre upp försöker skapa ett plant lastgolv med den vikta tredje raden, men det gör utrymmet under det användbart för bara plattare föremål och skapar ett ännu högre lastgolv. Att lyfta hyllan till den högsta monteringspunkten är ingen mening. Det är oklart varför det här alternativet överhuvudtaget finns, även om redaktionschefen Marty Padgett noterade att fastighetsskyltar kommer att passa med den högsta monteringspunkten.

Toyota Sequoia: Ser ut som en Tundra SUV

Sequoia fortsätter att fungera som SUV-versionen av Tundra för sin tredje generation. Från B-stolparna och framåt är det mestadels samma som den magra Tundran, vilket innebär skulpterade strålkastare, ett massivt galler och en högt placerad kåpa som förkortar vindrutan och därför begränsar sikten framåt.

”Med tanke på den höga kåpan, de tjocka A-stolparna och de enorma släpvagnsspeglarna på min test Sequoia, kunde jag inte se ur den jävla saken. Det är särskilt illa med tanke på hur enormt det här odjuret är”, sa seniorredaktör Kirk Bell. Den höga kåpan är ett designfel som ärvt från Tundran. Det kan ses i en kick-up från sidofönsterlinjen till huven. Lägg till transpondern för Toyotas tillgängliga telematiksystem – den dinglar i vindrutan som en blindtarm som behöver tas bort – och sikten ut är dålig.

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

Resten av Sequoias kaross har en utstansad look med starka karosslinjer, medan kromkanten på C-stolparna skapar en Lexus-liknande look som ger en antydan till sofistikering som resten av den enorma designen saknar. Toppspecifika Capstone-modeller som den som testades åker på 22-tumshjul med Tundra Capstone delar bin.

2023 Toyota Sequoia

2023 Toyota Sequoia

Toyota Sequoia: Är det värt pengarna?

En bas 2023 Toyota Sequoia kostar $60 960 inklusive en rejäl destinationsavgift på $1 595 (Toyota bultar ihop dessa saker i Texas, inte Japan). Men toppspecifika Capstone ringer in på $77 385, och det är med tvåhjulsdrift. Lägg till det deltidsfyrhjulsdrivna systemet och priset hoppar till drygt 80 000 dollar.

Tusentals förare kommer att bestämma sig för att Sequoia är tillräckligt bra bara för att den har ett Toyota-märke, eller för att den är tillgänglig hos en återförsäljare, eller för dess hybridsystem, eller för sina tre sätesrader. Varumärkeslojalitet sitter djupt. Det gör också talangerna hos Sequoias rivaler, i synnerhet Expeditionen, Tahoe och Yukon. Sequoia startar det här loppet bakifrån.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button