Luxury car

2023 Rivian R1S Dual Motor Large Pack överträffar beräknade räckviddsuppskattningar

En affisch kl Rivian forum startade en tråd med EPA-dokument som beskriver utbudet för en ny R1S-konfiguration. Företaget tillkännagav nyligen tillgängligheten av sin nya Enduro-motor utvecklad i egen regi, och 135-kWh Large-batteripaketet; Large pack är mittenheten under Max- och Standard-batterierna. Dokumenten beskriver uppskattade intervall för R1S på 20-, 21- och 22-tumshjul. Den okvalificerade goda nyheten är att de officiella uppskattningarna överstiger Rivians förutsedda uppskattningar före testning. Den spännande nyheten är att när denna nya R1S-konfiguration jämförs med R1S med Quad Motors och Max Pack, kan köpare ha mer att tänka på än man kan förvänta sig.

Dubbelmotorn finns i två versioner, en bas som Rivian säger gör ungefär 600 hästkrafter och 600 pund-fots vridmoment och en Performance-trim som Rivian ger på ungefär 700 hästkrafter och 700 pund-fots vridmoment. EPA-dokumentet citerar Performance-trimmet och fastställer de nominella hästkrafterna till 708 ponnyer. Quad Motor-versionen ger 800 hk och 908 lb-ft. Att få den mer kraftfulla versionen lägger till $5 000 till baspriset för dubbelmotor. Här är siffrorna i det fria, priserna hämtade från Rivian konfigurator:

Pris Hjul storlek Räckvidd
Dubbel motor 87 600 $ / 92 600 $ 20 306 mil
Fyra motor $95 600 20 289 mil
Dubbel motor $84 000 / $89 000 21 352 mil
Fyra motor $92 000 21 321 mil
Dubbel motor 86 500 $ / 91 500 $ 22 341 mil
Fyra motor $94 500 22 303 mil

Uppenbarligen har R1S designats för att göra det mesta på 21-tumshjul. 20-tummaren ger upp så mycket räckvidd till de andra storlekarna eftersom de endast kan väljas med All-Terrain Upgrade och har ett A/T slitbanemönster. De andra är rent gatugummi.

Se även  2023 BMW i7 xDrive60 Road Test: Överträffar förväntningarna, och lite till

Rivians siffror hade satt R1S Dual Motor and Large Pack till 340 miles räckvidd, vilket betyder att företaget slog sin förutsägelse med en mil på 22-tumshjul och med 12 miles på 21-tummare. Eftersom R1T-pickupen går längre på en laddning än SUV:n med samma drivlina, kan pickupen också slå Rivians uppskattning på 350 miles med Dual Motor och Large Pack.

Det potentiella problemet här är att nära prissättning för Performance Dual Motor uppmuntrar hårt övervägande av funktionen och räckvidden. Skillnaden på $8 000 MSRP mellan 600-hk Dual Motor och Quad Motor är övertygande. Men om man kliver upp till Performance-trimmet, för $3 000 mer än 708-hk-drivlinan, kan en köpare få ungefär ytterligare 100 hk och 208 lb-ft. och de mer raffinerade tekniska funktionerna som kommer med fyra motorer i motsats till två, såsom individuell hjulkontroll och ren e-motor vridmomentvektor istället för bromsbaserad vridmomentvektor. Köparen som gör det offrar som mest 38 mils räckvidd — 11,3 % i värsta fall. Den som spenderar 90 000 USD på en elbil är inte orolig för ytterligare 3 000 USD. Vid den tidpunkten kan leveranstidtabellen vara ett mer övertygande argument för att välja en trim.

Medan vi väntar på EPA-testresultaten för standardbatteripaketet, räknar Rivian med att det kommer in med en räckvidd på 260 mil i Dual Motor-konfiguration.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button