Nyheter

2023 Mercedes GLC lever sitt bästa liv med knappt någon SUV i den

Innan du sätter dig till rätta med kaffe och vilken uppmärksamhet du än tar med dig till denna internetfest, de svåra nyheterna: det finns ingen AMG-version, ingen plug-in hybrid, ingen inline-6, inte ens en GLC Coupe som inte är en coupé. De 2023 Mercedes-Benz GLC-klass har äntligen dykt upp som GLC 300 SUV, med eller utan fyrhjulsdrift.

Det är fortfarande den stiliga all-around-spelaren som passar någonstans mellan GLA-klassen och GLE-klassen i Benz-serien, med en del av samma stil och mycket av samma uppdrag för att byta vagn. Gör inga misstag, det här är ingen ersättning G-klass: GLC, samma som tidigare, är först en lyxbil, en familjebuss som gör-det-allt, andra och ett prestandafordon på gång, tredje.

Visst, du kan köra en BMW X3, eller en Audi Q5, eller till och med en Jaguar E-Pace och hitta några av samma nöjen i ungefär samma ordning. Men något med GLC-klassen bär det bättre än resten, och det mesta kan hittas inuti.

2023 Mercedes-Benz GLC-klass

2023 Mercedes-Benz GLC-klass

2023 Mercedes-Benz GLC-klass

2023 Mercedes-Benz GLC-klass

2023 Mercedes-Benz GLC-klass

2023 Mercedes-Benz GLC-klass

2023 Mercedes-Benz GLC-klass

Är Mercedes GLC en snygg bil?

Med utseende som liknar de i den mindre GLA-klassen och några tips från EQS elektrisk sedan och EQS SUV hela tiden med batteri, GLC har inte tagit det här ögonblicket att bryta ny stil. Det är okej. Den har en fortfarande charmig sköldpaddsformad taklinje som applicerar detaljer med omsorg, inte med övergivenhet. Den tjocka styrets mustasch av krom över näsan – ser du den som en hyllning till förre ordföranden Dieter Zetsche eller kanske det är bara vi? – fästs vid ett galler översållat av dussintals små stjärnor, dominerade av en stor. På något sätt är det inte överdrivet, och det är i linje med resten av designen, från de svaga axellinjerna som överbryggar fender till fender, tills de når de enkla droppformade baklyktorna.

Sublim eller dämpad, välj själv, exteriören matchar inte högeffektshytten.

GLC placerar sig i sin SUV-klass av liten lyx med en monsterjam av streckdesign. Den buktar ut och rinner i ett vattenfall av metall- eller tränäring, höjer armstöden till ett annat plan med Remington-rakkniv, slår in fyrkantiga turbinventiler i instrumentbrädan och placerar en 11,9-tums pekskärm överst på en blanksvart obelisk som reser sig från mittkonsolen. Så kommer gravstenar se ut år 2525, om vi fortfarande använder gravstenar då. För tillfället är det en lekplats där Apple CarPlay körs på helskärm och där varje fläck av ludd och Buc-ee’s BBQ-sås reflekteras i solfläckar – som träffar skärmen ofta på grund av den speciella vinkel som den lutar åt.

Hur bekväm är Mercedes GLC 2023?

GLC-klassen kan också åka med det bästa ur packningen. Det har alltid varit på den större sidan av kompakt; nu, med 2,4 tum mer i längd ovanpå samma 113,1-tums hjulbas som tidigare, klär GLC inte bara sitt utrymme väl, den extraherar det också bra.

Det börjar framför, där 16-vägs uppvärmda elstolar finner en sväll körställning för de flesta förare. Det är en långfärdsvandrare av högsta klass. Ändå kunde jag inte riktigt få de digitala mätarna helt inne i multifunktionsrattens övre halva.

Syntetiskt läder känns som en självägande här, men det är praktiskt taget en säker satsning på att de kommande AMG-versionerna kommer att ha riktiga saker. Det gör även den blanksvarta klädseln på konsolen, som lyfter fingeravtryck såväl som alla FBI-agenter jag har interagerat med (totalt antal hittills: 2). Funktionellt har mittkonsolen sina problem: smartphones laddningsplatta inuti den stoppar väl upp under konsolen, även med locket öppet. Helt klart vill Mercedes ingenjörer att du lägger ifrån dig telefonen. Mugghållarna är bra, om du dricker normalstora drycker. Den brödroststora konsollådan kan rymma minst ett paket engelska muffins, även om det inte kan få dem krispiga.

Särskilda beröm går ut till GLC:s baksäte. Den är nästan redo för bästa SUV-tid: fyra vuxna passar lätt, en femte sitter tillräckligt bra för en längre resa, och samma kinkiga ingenjörer som har problem med snapchatting och körning hittade utrymme och takhöjd för alla på rad två. Och eftersom det inte finns något säte på tredje raden, hittade de ett sätt för 21,9 kubikfot lastutrymme att förvandlas till 59,3 kubikfot. Det är något de kallar att fälla ner sitsen. Det låter tekniskt.

Se även  Alpine A290 Beta kommer att förhandsgranska den elektriska varmluckan som kommer 2024

2023 Mercedes-Benz GLC-klass

2023 Mercedes-Benz GLC-klass

Hur snabb är Mercedes GLC?

Det som också låter tekniskt – och är – är GLC:s löparutrustning. Du behöver ingen mekanisk examen för att förstå att den bakdrivna GLC:n kan förses med ett system som även ger sin kraft till framhjulen; man kan till och med kalla det fyrhjulsdrift. GLC har det, men få det inte vridet: det här är en crossover, med lite SUV-hårdvara som slängs i mixen, så dess specialitet är dragkraft i alla väder.

Den klarar alla väder, och den kan dra sig in i och ut ur de flesta trafiksituationer med frimodighet, tack vare en av de smidigaste Mercedes 4-cylindrarna i minnet. Det är en 258-hk 2,0-liters turbo-4 som snurrar ut 295 lb-ft vridmoment. Dess integrerade mild-hybridsystem gör den ännu mjukare och starkare genom att lägga till ytterligare 23 hk och 148 lb-ft vridmoment när det behövs – som från en start med stoppljus, där GLC drar rent och snabbt av remsan. Mercedes lovar en 60-mph-körning på 6,2 sekunder, en toppfart på 130 mph och bränsleekonomi så hög som 28 mpg kombinerat; Jag såg bättre än så på den plattaste öst-väst-östra löpningen över Gulf Coast.

GLC skickar runt sin kraft via en 9-växlad automat, en mycket bra växellåda trots en och annan hicka innan den väljer den lågväxel en ivrig högerfot vill ha nu, just nu. GLC:s körlägen kan skrämma bort den hickan: snurrade in i sportläget släpper GLC sitt partyskick och håller varvtalet höga och håller växeln på ett kort leasingavtal, klipper av nedväxlingar som en läkare klickar på pennan när de skriver en refill för din Latisse recept. (Ta hjärtat: Det finns en stödgrupp för allt, även de som är förringade på ögonfransavdelningen.)

Det är absolut inte i närheten av AMG-territorium vid makten, och GLC:s aktiejustering har inte heller fått det goda ordet ännu. Ändå är det omöjligt att klandra ett fordon med GLC:s komfortdrivna absolutism. Med en fyrlänkad främre och en femlänkad bakre fjädring har GLC ännu inte anammat all teknisk trolldom som kan klara av mycket mer kraft, saker som luftfjädrar. Det behöver dem inte. På sina vanliga 18-tums 235/60 helårsdäck, eller till och med på 19-tumskombinationen på mitt pressfordon – har GLC rätt böjning i knäna. Rid över långa gupp och den plockar upp en fjäder i sitt steg, men lägger sig snabbt innan den guppar eller, värre, stelnar av skräck när den faller. Den är resolut silkeslen, även när sportläget lägger cirka 20 procent mer vikt på sin elektroniska servostyrning och när växlingen blir mer avsiktlig. Gå längs I-10 till en Cajun-plats vid myrkanten och tillbaka via sumpiga tvåbanor, och GLC vill gå tillbaka för en ny runda med kungsnuggets. Visst, vi vill alla ha AMG-utgåvan nu, men om vi skulle behöva välja vilken GLC vi ska köra varje dag är det svårt att se motiveringen för mer än GLC 300.

Se även  2022 BMW i4 M50 markerar en snabb start för M:s era med elektriska prestanda

2023 Mercedes-Benz GLC-klass

2023 Mercedes-Benz GLC-klass

Hur mycket kostar Mercedes-Benz GLC-Klass 2023?

Delvis beror det på att det förmodligen är det mest prisbelastade fordonet Mercedes bygger idag. I basspecifikationen kostar GLC 48 250 $ och kommer med digitala mätare och en stor pekskärm, trådlös Apple CarPlay och Android Auto, klädsel i syntetiskt läder, 18-tums hjul, 16-vägs eluppvärmda framsäten, en eldriven baklucka och omgivande belysning. Det här infotainmentsystemet kan förresten nu inkludera augmented-reality-navigering och dash cam-tjänster – men ur lådan kommer det med rikt detaljerade kartor och stora favoritbrickor för att enkelt växla mellan XM Lithium och New Wave.

Varje GLC har också automatisk nödbromsning och döda vinkeln, samt automatiska helljus.

Spendera 50 500 $ för Exclusive och GLC-vinsternavigering, Burmester-ljud och ett kamerasystem med surround-view. Det är det bästa stället, såvida du inte behöver förstärkt verklighet och en head-up-skärm – båda kommer i $52 600 GLC Pinnacle.

GLC Coupe-kroppsstilen bör återvända till sortimentet under 2024 års modell, tillsammans med olika AMG-stylingsatser och till och med en AMG-utgåva. Vi förväntar oss fullt ut en plug-in hybrid också. För nu, om AMG-ness och coupe-ness inte visas på din Hot 100, bör GLC 300 göra det. Det är en lyxbuss av första ordningen, vare sig man håller med om kungsnuggets eller inte.

Mercedes-Benz levererade en GLC 300 till oss för vår provkörningsrecension.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button