Luxury car

2023 Mercedes-Benz GLC-Class Review: Högt pris och irriterande kontroller skadar mitten av Merc

Fördelar: Smidig och kraftfull motor; avancerad infotainmentsystem; lyxiga material och belysning

Nackdelar: Snäva framsäten; billiga och irriterande touchkontroller; upptagen resa

2023 Mercedes-Benz GLC-Klass är en av sitt märkes bästsäljare och har varit ett gediget val tidigare. I år har den fått en helt ny design, och även om den ger lite blixt, räcker det inte för att ta sig till toppen av den långa listan av imponerande rivaler i segmentet för små lyxiga SUV.

Omdesignen ger några tilltalande funktioner. Särskilt interiören får den senaste snygga designen och tekniken från större Mercedes-modeller. GLC är också större, vilket har hjälpt till med lite mer innerutrymme. Och det hela drivs av en smidig motor och insvept i den diskreta plåten Mercedes är känd för.

Men massor av saker konspirerar för att minska upplevelsen. Trots den extra storleken är de främre boendena trånga, kontrollerna är irriterande och resan är frustrerande upptagen. Dessa är alla deltagare inom områden från Genesis, Volvo, Acura och fler gör bättre, och vanligtvis för mindre pengar och utan att offra något annat.

Inredning & Teknik | Passagerar- och lastutrymme | Prestanda och bränsleekonomi

Hur det är att köra | Prissättning och trimnivåer | Kraschbetyg och säkerhetsfunktioner

Vad är nytt för 2023?

GLC-klassen SUV har gjorts om helt för 2023, men GLC-Klass Coupe fortsätter på samma plattform som tidigare. Med tanke på hur mycket som har förändrats mellan generationerna och skillnaderna i karossstil, lämnar detta oss i princip med två olika bilar att granska. Som sådan granskar vi bara på den här sidan den traditionella SUV-kroppsstilen på grund av dess större popularitet. Om du vill läsa mer om Mercedes-Benz GLC-klass Coupe i vår senaste recension av den generationen.

2023 Mercedes-Benz GLC 3002023 Mercedes-Benz GLC 300

Hur ser GLC:s interiör och in-car-teknik ut?

Om du kliver in i GLC kommer du omedelbart att bli imponerad av hur mycket det krävs av avancerade Mercedes-modeller som S-klass. Speciellt den 11,9-tums pekskärmen är iögonfallande tack vare sin skarpa, livfulla grafik. Den matchas av en 12,3-tums instrumentskärm med liknande utarbetade bilder och ett urval av design. Resten av instrumentbrädan och interiören är täckt av exklusiva material som äkta trä och metall. Anpassningsbar omgivande belysning gör att saker och ting ser spännande ut även när det är mörkt.

Se även  Kör GMC Hummer EV och Mercedes-Benz EQS, EQE, EQS SUV | Autoblogg Podcast #750

Den stora skärmen är ganska lyhörd, åtminstone efter att den startat helt, vilket tar en stund efter att du tryckt på startknappen. Oavsett om du använder läget ”Zero Layer” eller den äldre stilen med en rad menyikoner, är de flesta grundläggande funktionerna ganska lätta att komma åt. Men menyerna kan bli lite djupa. Instrumentskärmen är också mycket anpassningsbar, och det tillgängliga videoflödet med förstärkt verklighet för navigering är ett knep eftersom det lägger pilar och andra riktningar över ett livevideoflöde av vägen framför dig.

Det som inte är så knepigt är den omfattande användningen av beröringskänsliga knappbanker. De finns på dörrarna, ratten och längst ner på infotainmentskärmen. De är oprecisa och känns billiga. Rattens kontroller är särskilt frustrerande, eftersom du kommer att interagera med dem ofta. Det är också synd, eftersom Mercedes tidigare hade mycket mer premium-utseende och känsla traditionella strömbrytare och knappar för dessa användningsområden.

2023 Mercedes-Benz GLC 3002023 Mercedes-Benz GLC 300

Hur stor är GLC?

GLC:n är lite större än tidigare, främst på längden där den sträcker sig 2,5 tum extra. Det har tillfört motsvarande mängd lastutrymme. Med alla säten nere har den 59,3 kubikfot. Med höjda baksäten säger specerna att den har 21,9 kubikfot, vilket är mer än tidigare, men vi misstänker att Mercedes använder en annan mätteknik än andra tillverkare eftersom själva utrymmet verkar större än så – ungefär som föregångarnas lastutrymme gjorde

Mercedes hävdar också förbättrat passagerarutrymme, men inte tillräckligt i området som räknas mest: fronten. Knärummet är rejält snävt med mittstacken och transmissionstunneln som tar upp allt tillgängligt utrymme till höger om gaspedalen. Det kraftjusterbara hjulet har begränsad rörelse, vilket förvärrar saker och ting. Huvud- och axelutrymme är tillräckligt. Sätena är tillräckligt stödjande och har solid justering.

Se även  2023 Lexus LS får Lexus Interface infotainment och fler USB-enheter

Baksätena är faktiskt mycket mer välkomnande än framsätena med generöst utrymme åt alla håll. De är tillräckligt bekväma, om än lite fasta. Bristen på säteslutning är en besvikelse med tanke på dess utbredd på mer vanliga kompakta stadsjeepar. Den är inte ensam om den bristen inom lyxsegmentet, men det är ingen ursäkt.

2024 Mercedes-Benz GLC 300 Coupe2023 Mercedes-Benz GLC 300

Vad är GLC:s bränsleekonomi och prestandaspecifikationer?

För närvarande finns endast en motor och växellåda tillgängliga för GLC-klassen, en turboladdad 2,0-liters fyrcylindrig med en 48-volts mild hybridassistmotor. Den ger 258 hästkrafter och 295 pund-fot vridmoment. Det är en extra 22 pund-fot över den gamla modellen, men bara 3 fler hästkrafter. Den är kopplad till en nio-växlad automatlåda och antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Den bakre drivningen är något mer effektiv mellan de två med 25 mpg city, 32 highway och 28 kombinerat. Fyrhjulsdrift ger 23 mpg city, 31 highway och 26 kombinerat.

Även om detta är den enda drivlinan för tillfället, kommer det säkerligen att finnas fler kraftfulla alternativ i framtiden med AMG-märket, och troligen också en plug-in hybrid.

Hur är GLC att köra?

På det hela taget är GLC medelmåttig för klassen. Dess ena turboladdade motorval (för nu) är kraftfull nog, och den imponerar med sin smidighet. Den nio-växlade automaten är också ganska smidig, även om den är lite långsam vid växlingar.

Körningen och hanteringen är den nedslående delen av GLC. Det är på den stela sidan, och det lägger sig aldrig. Det gungar eller studsar alltid, även över små gupp. Det är inte den lugna, molnliknande upplevelse vi har kommit att förvänta oss från andra Mercedes-modeller. Den är inte justerbar heller, så du får vad du får. Och med domnad styrning, måttlig karossrullning och en allmänt tung känsla väger det inte upp den mediokra åkturen med engagerande hantering.

Se även  2024 Audi Q6 E-Tron spionbilder och video

Vilka andra recensioner av Mercedes-Benz GLC-klass kan jag läsa?

2023 Mercedes-Benz GLC 300 First Drive Review: Ny, men inte förbättrad

Vår första gång bakom ratten i andra generationens GLC-klass.

2023 Mercedes-Benz GLC 300

2023 Mercedes-Benz GLC-klass avslöjades som ett evolutionärt steg framåt

GLC-klassen avslöjas som en större, kraftfullare liten lyx-SUV.

Vad är 2023 GLC-priset?

Endast en modell finns för närvarande tillgänglig, GLC 300, antingen med standard bakhjulsdrift eller som 4Matic med fyrhjulsdrift. Den bakre-drivna versionen börjar på $48,250, och 4Matic tar upp priset till $50,250.

På utsidan kommer GLC 300 som standard med full LED-belysning, 18-tums lättmetallfälgar och taklucka. Interiören är särskilt välutrustad med en enorm 11,9-tums infotainmentskärm, 12,3-tums instrumentdisplay, trådlös Apple CarPlay och Android Auto, trådlös enhetsladdning, omgivande belysning och uppvärmda, kraftfulla, minne framsäten.

Anmärkningsvärda tillvalsfunktioner inkluderar en sportigare AMG-Line exteriörklädsel, ett panoramasoltak, head-up-display, framsätesventilation, baksätesvärme, uppgraderat Burmester-ljudsystem, isolerat glas och navigering med videoflöde för förstärkt verklighet.

Vilka är GLC-säkerhetsklassificeringarna och förarassistansfunktionerna?

GLC-klassen kommer med några användbara säkerhetsfunktioner som standard. Framför allt kommer den med automatisk nödbromsning, varning för döda vinkeln, automatiska strålkastare med helljushjälp och övervakning av förarens uppmärksamhet. Tillgängliga som tillval är adaptiv farthållare med stop-and-go, filhållning och automatiska filbyten; parkeringssensorer med automatiserad parkeringskapacitet; och surroundkameror.

Kraschbetyg från tredje part var inte tillgängliga när detta skrivs.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button