Nyheter

2023 Jaguar I-Pace är en bättre elbil än den var vid ankomsten

Jaguar I-Pace var det allra första inträdet i vad som nu i många avseenden känns som kärnan på elbilsmarknaden: kompakta helelektriska crossovers med rymlig interiör, ledande kabinteknik och en prislapp för en lyxbil.

Jaguar levererade sin första amerikanska I-Pace i oktober 2018. Det är före den ursprungliga Audi E-Tron SUV, ett och ett halvt år innan Tesla Model Y-leveranser startade, och långt före Audi Q4 E-Tron, Mercedes-Benz EQB , Genesis GV60 och Lexus RZ 450e anlände från lyxmärken, och köpare ställde upp för den huvudsvängande Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6.

2019 Jaguar I-Pace

Varför tidigare I-Paces var en tuff försäljning

Vid ankomsten var I-Pace en snygg, ledande lyxbil, men den gjorde några hemska intryck från första dejten. Halvda mjukvarudetaljer var en stor del av det och höll den här elbilen från att leva upp till förväntningarna. Dess laggy gränssnitt, till exempel, kunde ta hela minuter att starta helt, och sedan dess svar på de virtuella knapparna – även för klimatkontroll – gjorde oss irriterade. Mindre, men svår att leva med.

Och det räknar inte med vad vi fann vara deal-breaker: Under flera situationer och med flera redaktörer bakom ratten, var I-Paces avläsningar av hur mycket laddning den hade kvar allt annat än jämnkölade.

I-Pace kan ha haft tillräckligt med räckvidd, vid en officiell 234 EPA-klassade miles för 2019, men som vi snabbt fick reda på i flera körupplevelser, vid lanseringen hade den inte riktigt alla verktyg den behövde för att göra det bästa i den verkliga världen av alla 90 kwh av de dyra LG Chem-påscellerna den packade in.

2019 Jaguar I-Pace Chicago till Milwaukee vägtest

2019 Jaguar I-Pace Chicago till Milwaukee vägtest

Jaguar hade ett räckviddsproblem med den tidiga I-Pace och nej, jag pratar inte om räckviddsmätaren. Räckviddsuppskattningar har alltid representerat en kvalificerad gissning, och jag vet bättre att inte göra några bestämda planer baserat på dem – särskilt i demonstrationsbilar som inte är vana vid mina körmönster eller som kan ha skickats från en annan region med ett helt annat klimat. Men över flera olika I-Pace observerade vi samma typ av alarmerande batteriinformation, vilket uppgick till plötsliga, ojämna sänkningar av det angivna procentuella laddningstillståndet när vi körde i jämn hastighet eller nästan så.

Vi grävde i detta under många månader med Jaguar Land Rover på den tiden, och den bästa förklaringen var att I-Pace har ett batterivärmningssystem och av någon anledning, under lätta motorvägsförhållanden, skulle den ibland cykla på för bästa prestanda. Som sagt, det var fortfarande svårt att förstå hur detta fick laddningstillståndet att röra sig i en sådan ojämn takt.

Se även  2024 Cadillac XT4, 2024 Ford Explorer, 2023 Hyundai Ioniq 6: The Week In Reverse

Jaguar påstod sig ha fixat detta tidigt, med en djupare nivå av förbättringar som väntas för 2021. Men sedan hoppade I-Pace över 2021 i USA helt och hållet. Det fanns inga testbilar som visade upp dessa framsteg i I-Pace på länge.

Och så för några månader sedan rullade en 2022 I-Pace in på min uppfart.

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

I-Pace-gränssnittet är mycket förbättrat

I verklig användning brukade I-Pace vara en besvikelse; men de senaste inkrementella förändringarna – en del av dem mjukvarubaserade – har förbättrat både räckvidden och tillförlitligheten.

Min testbil var en 2022 Jaguar I-Pace EV400 HSE – i princip den enda modellen i sortimentet – i Portofino Blue med en Light Oyster-interiör. Det börjar på 69 900 $, men inklusive premiumlacken, ett bekvämlighetspaket för baksätet, ett solskydd för panoramataket, destinationsavgiften på 1 150 $ och några andra föremål, hade den ett slutpris på 73 095 $.

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

När jag skriver detta har Jaguar-återförsäljaren närmast mig fortfarande 2022 I-Paces i lager såväl som 2023:or. Prissatt för 2023, skulle det bygga upp till 74 470 $. Eftersom 2023 förändringar är begränsade till några nya färger och tillägget av Alexa, med den inbyggda laddaren som sjunkit från 11 kw tidigare till 9,6 kw för 2023, utökar jag dessa anteckningar här, med lite perspektiv.

Med 20-tumshjul ökar räckvidden officiellt till 246 miles för 2023, men det representerar omtestningen av reviderad programvara som fanns på plats 2022.

Någon som längre uppmärksammar den första långdistansbilen i premiummärket?

I-Pace är ett mycket bättre fordon än det var när det kom till USA i oktober 2018. Inför lanseringen föreslog Jaguar att det skulle sälja 15 000 I-Paces årligen (globalt), med USA en av de största marknader för modellen. Den globala försäljningen av modellen toppade det under 2020 och 2021, men den har aldrig presterat i närheten av det här.

Det är verkligen svårt att säga hur seriös Jaguar Land Rover fortfarande är med att sälja I-Pace i USA Efter några år av försäljning i (låga) tusentals sålde den enligt Automotive Biltips bara 395 I-Pace under hela 2022 och 747 året före.

Se även  Cadillac Escalade IQ debuterar den 9 augusti

Det är för vissa syften en sällsynt och exotisk bil.

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

När jag klättrade in för att ta in den ”nya” I-Pace fann jag snabbt att mjukvara är en av de stora framgångshistorierna här. 10,0-tums Pivi Pro-infotainmentsystemet ser bra ut, svarar skarpt och rullar smidigt – utan någon av fördröjningen vi märkte i de tidiga modellerna. Den kan också göra uppdateringar via luften.

Det är ett nöje att använda. Klimatskärmen och reglagen under skärmen svarade nu också bra. Det gjorde även trådlösa CarPlay, som fungerade felfritt och flöt mellan Apple-baserade funktioner och det inbyggda infotainmentsystemet lättare än infotainmentsystemen i Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 – som för övrigt behöver en kabel för CarPlay eller Android Auto, medan jag inte gjorde det.

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

Jaguar fixade problemet med I-Pace-serien på flera fronter

Att bli intim med I-Pace och pressa dess räckvidd var lite nervkittlande, på grund av hur jag var tvungen att snabbt komma med backupplaner tidigare. Under en vecka med I-Pace, över en full laddning och en annan partiell, var laddningstillståndsprocenten (SOC %) förutsägbar och i linje med intervalluppskattningen.

Enkelt uttryckt har jag inte längre några reservationer mot att ta en I-Pace ut på en roadtrip och litar på att jag skulle kunna ta mig till laddstationen. Observera att I-Pace snabbladdar med upp till 100 kw och tar cirka 40 minuter att nå 80 %.

Jag körde I-Pace 209 miles på den fulla laddningen, med förhållanden inklusive 70+ mph motorvägskörning, lite låghastighets stadskörning och landsvägar och temp på 50-talet. Vid den tidpunkten visade den en återstående laddning på 4 %, vilket motsvarar en förväntad 13 miles. Vid slutet av den tiden visade färddatorn ett genomsnitt på 2,9 mil/kwh.

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

Välrundad och sällsynt – även bland Jaguarer

Kanske som ett bevis på hur hela detta segment av elbilar har krupit uppåt i storlek, kändes I-Pace smidig och mycket kompakt jämfört med sådana som Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 och Volkswagen ID.4. Idag finns det ingen premium EV som är riktigt lika stor som I-Pace (184 tum lång), förutom Genesis GV60 och, om man räknar det premium, Audi Q4.

Se även  Acura Integra Bagagetest: Hur stor är bagageutrymmet?

I-Pace sticker ut bäst, kanske, jämfört med den senaste satsen av crossover elbilar, i sin körning, hantering och generella lyhördhet. Åkningen är inte straffbart fast, men den känns atletisk, med riktigt bra, kommunikativ styrning. Den har den typen av skarp kroppskontroll som även om den inte är tillräckligt fast för racerbanan, är perfekt för urbana hotfoot-typer.

Regenerativ bromsning finns i två lägen, hög och låg, och efter att ha använt den höga inställningen en kort tid slog jag mig ner på låg som min favorit; Jag misstänker att det hjälpte effektiviteten att hålla den där. Du har också möjlighet att växla krypning – ICE-liknande beteende som sakta rör sig framåt när du lyfter av bromspedalen. Den dynamiska ljudinställningen känns fortfarande gimmickig, men jag valde Lugn kontra Normal eller Dynamisk.

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

I grunden är I-Pace ett mycket väldesignat fordon, med bekväma sittplatser för fyra (tänk inte på en mellanpassagerare bak), lätt insteg, ett lågt, plant lastgolv, gott om soptunnor och förvaring, och en djup frunk som är tillräckligt stor för ett par små dagsryggsäckar. Det är relativt tyst inuti, har bra säten och distinkt klädsel, och den rena layouten på instrumentpanelen ser fortfarande modern ut. Och monteringskvaliteten på min bil, tillverkad av Magna i Österrike, var förstklassig.

Från utsidan är I-Pace mer mjukt utformad jämfört med några av de andra edgy elektriska crossovers, och om du inte är ett fan av märket, är I-Pace långt ifrån de distinkta XJ-sedanerna på ett decennium eller mer sedan. Trots skrikande stora Jaguar-emblem på baksidan och det distinkta gallret fick jag fortfarande frågan på en parkeringsplats vad det var – med intresse.

2022 Jaguar I-Pace

2022 Jaguar I-Pace

Transformerad, är I-Pace värd att titta på?

I-Pace kändes lite som en första dejt som gick av stapeln. År senare, förtjänar den reformerade och mer självmedvetna I-Pace en ny chans?

I ett så trångt fält av elektriska crossovers är det svårt att svara ja, allt annat lika. Men om du får ett avtal, eller verkligen vill sticka ut från mängden av Teslas och vanliga märkesmodeller, är I-Pace nu definitivt en bra sorts fransspelare.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button