Luxury car

2023 Genesis GV70 Review: Så vad händer om det inte är tyskt?

Fördelar: Klassledande interiör; bekväm åktur; utmärkt teknik; säkerhetspoäng; standard AWD; finns som elbil

Nackdelar: Hanterar som en stor, tung SUV; styrningen är acceptabel, men blir sämre i sportläget

2023 Genesis GV70 medelstora lyx-SUV är en mycket konkurrenskraftig nykomling i detta redan konkurrensutsatta segment. Den debuterade för 2022 års modell och fortsätter med nästan ingen förändring – om den inte är trasig …

Tillgänglig med två potenta turboladdade motorer (det finns också en helelektrisk GV70, vilket definitivt är ett stort plus, men vi tar upp det i en separat recension), lämnar dess prestanda lite övrigt att önska. Dess exceptionella interiör gör andra konkurrenter på skam, eller åtminstone ödmjukar dem. Dess teknik är inte bara smart, utan den är lätt att använda – något som sällan kan sägas om den tyska konkurrensen. Vad GV70 saknar i hanteringsförmåga, kompenserar den för åkkomforten, särskilt med den adaptiva fjädringen som kan läsa av vägen framåt och förbereda sig för de gupp den möter. Sedan finns det dess unika stil, som hjälper till att skilja den från konkurrenterna.

Så även om Genesis-namnet kanske inte bär samma märkescachet som BMW och Mercedes, siktar det koreanska lyxmärket på att ändra på det genom att lägga ut bilar som matchar de andra dollar för dollar i lyxvärde. Gå inte förbi Genesis GV70 bara för att du inte har hört talas om den. En provkörning kan bevisa att detta är det smartare och mer avrundade sättet att få en funktionsrik, förstklassig crossover-upplevelse.

Inredning & Teknik | Passagerar- och lastutrymme | Prestanda och bränsleekonomi

Hur det är att köra | Prissättning och trimnivåer | Kraschbetyg och säkerhetsfunktioner

Vad är nytt för 2023?

Det är väldigt få förändringar för 2023 jämfört med när GV70 debuterade för 2022 års modell. Trim med ”Sport” i namnet får de bakre bromsoken svartmålade för att matcha fronterna, samt traditionella knappar på ratten för att ersätta de beröringskänsliga kontrollerna. 2,5T AWD-modellerna får några förändringar baserat på trim: Select får Monobloc frambromsar och en uppvärmd ratt; Advanced får Lexicon premium ljudsystem; Sport Prestige får ett 12,3-tums digitalt instrumentkluster och trezons klimatkontroll. Slutligen har några av de yttre färgerna justerats (oroa dig inte, du kan fortfarande få det i Barossa Burgundy på bilden ovan).

Hur ser GV70-interiören och in-car-tekniken ut?

GV70-interiören är en sann fröjd, med Sport Advanced-paketet som ger en lyxkänsla oöverträffad i segmentet med säten i nappaläder, smörmjukt konstläder på den övre instrumentbrädan och dörrpanelerna, och en innertak i mocka. Knapparna rör sig med en rik flytbarhet, och de beröringskänsliga kontrollerna för ett utvalt antal sällan använda klimatkontroller ger ett modernt, stökigt utseende utan irriterande funktionalitet. De två vredarna på mittkonsolen som styr infotainmentsystemet och växelvalet är också högkvalitativa pjäser som liknar fin kristall. De ser olika ut och har olika texturer, men tyvärr är de också praktiskt taget lika stora och placerade bredvid varandra. Det kan sluta med att du byter radiostation när du verkligen menade att köra bilen. Kanske kommer placeringen att bli en annan natur, kanske blir det en konstant irritation.

Se även  2024 Ford Maverick startar inte längre med 37 mpg hybridversion

Den 14,5-tums widescreen-infotainmentskärmen är monterad på ett sätt som prioriterar din siktlinje snarare än dess pekskärmskapacitet, vilket innebär att du kommer att använda den tidigare nämnda knappen ofta. Den är väl lämpad för menystrukturen och hjälper till att hålla ögonen på vägen, samtidigt som pekskärmskapaciteten fortfarande är till hjälp i vissa situationer som att använda Apple CarPlay och Android Auto. Sammantaget är detta system mer användarvänligt än vad du hittar hos sina tyska konkurrenter (liksom andra), och är tillräckligt snyggt för att starta upp.

Hur stor är GV70?

När det gäller det invändiga utrymmet ligger GV70 i linje med andra kompakta SUV:ar med bakhjulsdrift. Liksom andra kan baksätesutrymmet vara förvånansvärt snävt med en lång förare framför, och familjer med små barn i bakåtvända bilbarnstolar kommer definitivt att hitta en Volvo XC60 eller Acura RDX ett bättre val. Sätet i sig är dock ganska bekvämt med gott om lutning och tillräckligt med takhöjd.

Bakom den andra raden finns ett 28,9 kubikfots lastutrymme, som enkelt får plats med alla sex väskorna från vårt vanliga bagagetest med utrymme. Jämfört med andra kompakta stadsjeepar som vi har testat, hade den mer utrymme än en Audi Q5 och tidigare generationens Mercedes GLC, den är jämförbar med Alfa Romeo Stelvio och hamnar under Acura RDX. I slutändan skulle vi bedöma att GV70 har ett något över genomsnittet lastutrymme för en kompakt lyx-SUV.

Vad är GV70 för bränsleekonomi och prestandaspecifikationer?

Standardmotorn i GV70 är en 2,5-liters turboladdad inline-fyra som producerar 300 hästkrafter och 311 pund-fot i vridmoment. Fyrhjulsdrift är standard på alla GV70, liksom en åttastegad automatlåda. 2.5T är klassad till 22 miles per gallon stad, 28 mpg motorväg och 24 mpg kombinerat med 18- eller 19-tums hjul. Sport Prestiges trimnivå, vare sig det beror på dess 21-tumshjul eller någon annan faktor, sänker dessa uppskattningar till 19/26/22.

Uppgraderingsmotorn är en 3,5-liters dubbelturboladdad V6, som ger imponerande 375 hästkrafter och 391 pundfots vridmoment. Den får 19 mpg city, 24 highway och 21 kombinerat.

Det finns också Genesis Electrified GV70. Även om den betraktas som en separat modell, som vi har granskat separat, är den egentligen bara en GV70 med en helelektrisk drivlina som är bra för 429 hk, 516 lb-ft vridmoment och en räckvidd på 236 miles. Det är inte bra för en elbil, men dess laddningstider är exceptionella.

Se även  2024 Kia ​​EV9 debuterar med 300 mils räckvidd, uppgradering av appbutikens prestanda

Hur är GV70 att köra?

Trots att de delar plattform med G70 sportsedan, beter sig GV70 mer som sin ståtliga storebror, GV80. Det känns ganska tungt, och även när den tillgängliga adaptiva fjädringen är som starkast i Sport+-läge, finns det en hel del karossrullning. Den gillar säkert att understyra också, och det är svårt att se från byxsätet när du blir alltför ambitiös när gasen kommer ut ur ett hörn.

Vi är inte stora fans av styrningen i sportläget, vilket är en olycklig återgång till de tidigare dagarna med justerbara körinställningar när extra ansträngning skulle läggas till för att tillfredsställa det falska antagandet att styv är lika med sportig. Den extra ansträngningen dämpar helt enkelt sensationerna som överförs från det som redan är ett mindre än pratsamt chassi. Åtminstone dess Custom-läge låter dig sub i den helt acceptabla ”Comfort”-styrningen samtidigt som allt annat håller i full habanero.

Att GV70 inte är så sportig som den ser ut är inte det värsta problemet att ha, och saker och ting är faktiskt ganska mycket rosenröda från och med nu. Den 3,5-liters dubbelturboladdade V6:an ger smidig, enkel kraftleverans som indikerar större, dyrare lyxbilar (som GV80). Dess superlativa åkkvalitet överträffar avsevärt liknande tyska modeller tack vare en adaptiv fjädring som i förebyggande syfte justerar sig själv med hjälp av framåtblickande kameror. Vi skulle bara tänka två gånger på Sport Prestige-paketet eftersom dess 21-tumshjul lägger till en touch av nervositet över hackig trottoar och lite hårdhet över knotig trottoar.

Naturligtvis kommer många GV70:or med den fasta fjädringen knuten till den vanliga 2,5-liters turboladdade inline-fyran, som vi inte har haft chansen att testa när detta skrivs.

Vilka andra Genesis GV70-recensioner kan jag läsa?

2022 Genesis GV70 First Drive Review: The real deal

Vårt första test av Genesis GV70, som slutade med att bli en av de mest minnesvärda bilarna vi körde det året.

Genesis GV70 Bagagetest: Hur mycket lastutrymme?

Det finns gott om utrymme i teorin, men den rakade taklinjen begränsar användbarheten. Ändå har den ett något över genomsnittet lastutrymme för segmentet. Se vad som passar i detta bagagetest.

2023 Genesis Electrified GV70 First Drive Review: Sätt denna EV på din korta lista

Gillar du allt du läser om GV70, men önskar att den var elektrisk? Du har tur. De gör en sådan.

Se även  Ferrari Purosangue First Drive Review: Mer än bara "Ferrari SUV"

Vad är priset för 2023 GV70?

När du köper en GV70 kan du välja mellan två motorer — 2,5T och 3,5T — båda standard med fyrhjulsdrift. Då har du trimpaketen: Standard, Select, Advanced och Sport Prestige för 2.5T, och Sport, Sport Advanced och Sport Prestige i 3.5T. Basen GV70 är 2,5T AWD i standardtrim, som börjar på $44,275 inklusive $1,125 i destinationsavgifter.

Standardutrustningen inkluderar 18-tums lättmetallfälgar, elhandsfri baklucka, uppvärmda speglar, konstlädersytor, uppvärmda framsäten, 14,5-tums infotainmentskärm med navigering, analoga mätare med 8-tums färgskärm, fingeravtryckssensor, Apple CarPlay och Android Auto, trådlös telefonladdare och ett antal säkerhets- och assistansfunktioner för föraren (se avsnittet Säkerhet nedan).

Select och Advanced lägger egentligen bara till extra utrustning eller ersätter det som redan är standard. Sport Prestige skiljer sig i utseende, inklusive 21-tumshjulen, medan interiören är uppgraderad med en 12,3-tums 3D-digital instrumentpanel, konstläderklädd övre instrumentpanel och ”Ergo Motion” förarsätet (med elkuddeförlängning, bolster) och justerbara luftceller).

3,5T AWD är endast tillgänglig i sportdetaljer. Förutom den större motorn får de en elektroniskt styrd fjädring som inte bara anpassar sig till gupp när de inträffar, utan förutser dem genom att läsa av vägen framåt. Dess Sport Advanced och Sport Prestige trimnivåer får några fler funktioner än deras 2,5T motsvarigheter.

Prisuppdelningen för 2023 Genesis GV70 är som följer:

2,5T AWD

  • Standard: 44 275 $
  • Välj: 48 025 USD
  • Avancerat: 52 925 $
  • Sport Prestige: $57 075

3,5T AWD

  • Sport: $56 375
  • Sport Advanced: $61 325
  • Sport Prestige: $66 275

Vilka är GV70 säkerhetsklassificeringar och förarassistansfunktioner?

GV70 levereras som standard med hjälp för att undvika kollisioner framåt och i döda vinkeln, hjälp för att undvika kollisioner bakifrån, föraruppmärksamhetsvarning, helljushjälp och säker utstigning. Standard är också den utmärkta Highway Driving Assist stop-and-go adaptiva farthållaren med körfältshållning och körfältscentrerad styrhjälp. Det tillgängliga Highway Driving Assist II-systemet lägger till assisterade filbyten och bättre logik för bilar som trängs eller skär framför dig. Vi rekommenderar starkt den tillgängliga Blind Spot View Monitor, som i grunden är en kameramatning av din döda vinkel som visas i ditt instrumentkluster när du använder din blinkers (den är också ihopkopplad med ett parkeringsmonitorsystem med surroundvy).

Genesis GV70 fick Insurance Institute for Highway Safetys högsta säkerhetsbetyg av Top Safety Pick+. Den fick det högsta betyget ”Bra” för alla övergripande krocktester, ett ”Bra” betyg för strålkastare och LATCH användarvänlighet, det högsta betyget ”Superior” för fordon-till-fordon frontkrockskydd, och det näst högsta ” Avancerat” betyg för förebyggande av krockar från fordon till fotgängare. GV70 har ännu inte krocktestats av National Highway Traffic Safety Administration.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button