Nyheter

2023 Ford F-150 Raptor R spelar smartare

Vid 2023 Ford F-150 Raptor R lansering Jag frågade Ford Performance-chefen Carl Widdman varför teamet lämnade ett mått på bordet: hästkrafter.

Varför inte trimma den för bara 3, eller till och med 5, fler hästkrafter för att toppa Ram TRX? Widdman svarade på min fråga med en fråga (som min farbror Robert, farbrorgjorde som barn och det var alltid frustrerande): ”Varför bry sig?”

Det spelade egentligen ingen roll, förklarade chefen, och Raptor R är betydligt lättare än TRX.

Vid den tiden gav Widdmans svar inte helt resonans hos mig i den utsträckning som det borde ha. Efter att ha tillbringat en vecka, flera bilresor över mellanvästern, tre tankar med premiumbränsle och massor av kvalitetstid i 2023 Ford F-150 Raptor, förstår jag nu att Widdman inte bara ställde ut chutzpah. De extra få hästkrafterna skulle egentligen inte spela någon roll.

På pappret verkar Ford F-150 Raptor R och Ram TRX vara samma lastbil med nästan samma hästkrafter och specifikationer, men att leva med båda har fått mig att inse att de faktiskt är ganska olika. Ford F-150 Raptor R drar ur Fords påse med tricks för att vara mer dynamisk och väl avrundad än Ram TRX.

2023 Ford F-150 Raptor R

Pro: Ford F-150 R har delad personlighet

Raptor R går som standard till sitt normala körläge vid start, och jag vågar säga att det gör den 700 hk 8 fot breda lastbilen till ännu en högljudd pickup. Ja, det har mycket kraft, men det går bara på den dagliga verksamheten och ignorerar det faktum att det finns en 2,7-liters kompressor som huffar upp till 12 psi skruvad på toppen av motorn. Vrid körlägesratten till Sport och Raptor R vaknar av snabbare växlingar, öppnar de aktiva avgasbafflarna mer och drar igång gasreglagets tippning och respons. Fyrhjulsdriftsystemet växlar också från 2WD till 4WD auto för bättre grepp. Resultatet? Sportläget förvandlar Raptor R till att vara den lastbil du förväntar dig att den ska vara, men som den inte alltid behöver vara.

Se även  2024 Chevy Blazer EV, 2023 Ford F-150 Raptor R, 2023 Honda Civic Type R: Veckans bästa bilder

2023 Ford F-150 Raptor R

2023 Ford F-150 Raptor R

Con: Ford F-150 R dricker bensin

Det är en chock för ingen: Den där 700-hk kompressormatade V-8-motorn är törstig och den gillar premiumbränsle. Massor av det. EPA bränsleekonomi betyg checka in på en mage-vända 10 mpg city, 15 highway, och 12 kombinerat. Vid blandad förortskörning hade jag i genomsnitt 11,1 mpg. Inte bra, men i linje med EPA-betyg.

Jag slog EPA-motorvägsbetyget på tre av fyra motorvägsresor, när det kompressormatade monstret i genomsnitt hade 16,0 mpg med farthållaren inställd på långt över 70 mph. Den fjärde vägresan lade till en motvind i situationen och sänkte bränsleekonomin till urusla 12,4 mpg eftersom det är en 8 fot bred pickup som seglar genom luften på 37-tumsdäck. Budget gas pengar; denna lastbil har en 36-liters bränsletank.

2023 Ford F-150 Raptor R

2023 Ford F-150 Raptor R

Pro: F-150 Raptor R:s ljus(er) på sin gummiavgiftt

I nästan varje dag-till-dag omständighet känns Raptor R märkbart lättare i sitt sätt att arbeta jämfört med TRX. Med cirka 400 pund mindre vikt att bära runt växlar Raptor R riktningen snabbare och känns smidigare, utan att kännas flintig eller tunn.

2023 Ford F-150 Raptor R

2023 Ford F-150 Raptor R

Nackdel: Ford F-150 Raptor R:s interiör faller kort (av TRX)

Även om de främre skopsätena från Recaro är trevliga och interiören är tillräckligt fin, är det inte Ram TRX trevligt. Från plasten, passformen och finishen, till och med grepphandtagen på A-stolpen, är Rams interiör bara ytterligare en nivå upp. Den trickfällbara växelreglaget låter fortfarande som en påse med kulor som rullas runt när den fälls upp eller ner, och det är spel i den växeln när den är i växel eller i park. För någon så neurotisk som jag räcker den pjäsen för att göra dig galen. Som andra F-150 ser du kanterna där mattan stannar, den är grovskuren runt ventilerna under sätet, och det är … en fancy F-150.

Se även  Alpine A424 LMDh avslöjat, börjar tävla 2024

2023 Ford F-150 Raptor R

2023 Ford F-150 Raptor R

Pro: Ford F-150 R ger upp inget av F-150:s knep

Trots att den har en bakre fjädring med fem länkar med spiralfjädrar, Fox-fjärrstyrda reservoardämpare, 37-tums terrängdäck och all fjädringsväg, ger Raptor R inget av F-150:s bästa knep. Tre gånger under en vecka kom jag på att jag behövde få jobbet gjort i F-150 Raptor R, och med en knapptryckning fälldes växelreglaget in i konsolen, jag vände på mittarmstödet, och bom, jag hade ett skrivbord med en kyld Recaro-sits. Det var jättebra, så länge jag inte tänkte på gasen jag brände på på tomgång. Det finns en popup-behållare för att innehålla saker under baksätesbänken, och det finns hål i bakluckan för att montera C-klämmor för att hålla saker medan du arbetar. Det är bara en användbar lastbil med kreativa funktioner som också råkar vara kapabel att köra över hoppsan i 80 plus mph.

2023 Ford F-150 Raptor R

2023 Ford F-150 Raptor R

Nackdel: Ford F-150 Raptor R är dyr

2023 Ford F-150 Raptor kostar 78 670 USD inklusive en destinationsavgift på 1 895 USD, men att välja Raptor R och dess kompressormatade V-8 lägger till 30 575 USD till priset innan du lägger till alternativ. Det är inte äpplen-till-äpplen, men även om man lägger till vissa funktioner som är standard på R till basen Raptor finns det fortfarande ett prisdelta på över $25 000 och det är cirka $10 000 mer än en jämförbar Ram TRX. Denna Ford är en pickup för 110 000 dollar. Lastbilar går in i en ny värld av prissättning, och Raptor R:s interiör är det verkligen inte Mercedes-Benz S-klass snygg, eller till och med lika fin som insidan av TRX.

Pro: Ford F-150 Raptor R levererar en sovhytt

Det är svårt att kalla ett 8-fots brett fordon eller något så här potentiellt högljutt en sovande, men under hela veckan jag hade Raptor R förstod bara en enda person vad det var. Alla andra antog bara att det var en Raptor, förmodligen driven av en turbo-6. Med visuella skillnader som är begränsade till mörka detaljer, orange dragkrokar, en 1,0-tums högre huvventilation och små R-märken på grillen och bakluckan, för att inte tala om R-specifika fender- och huvgrafik (som är tillval) ser det bara ut som en Raptor. Du måste veta vad du lyssnar (eller letar efter) för att veta. Om du vet vet du, och den där killen som såg mig från andra sidan parkeringsplatsen vid Walmart visste det. Otroligt. Han kom till och med fram och pratade med mig; Jag kollade in hans restaurerade blå Bronco på parkeringen, och han berättade om Hennessey Velociraptor 500 Bronco Raptor han har på beställning. Han visste.

Ram TRX är alltid en slägga. Aldrig tyst, och verkligen aldrig avslappnad, den är bara alltid trådbunden. För den som söker topplastbil den är perfekt, men 2023 års Ford F-150 Raptor R känns mer dynamisk med sin förmåga att ”stänga av” kabeldragning tack vare Normalläge, det aktiva avgassystemet och funktioner för att få jobbet gjort när det inte är dags att spela.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

2023 Ford F-150 Raptor R

Grundpris: $109 245 inklusive $1 895 destination

Pris som testat: $109 840

Drivlina: 700 hk kompressormatad 5,2-liters V-8, 10-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift på heltid

EPA bränsleekonomi: 10/15/12 mpg

Proffsen: Har F-150:s påse med tricks, lättare än TRX, inte alltid kabelansluten, gränsar till sovande Raptor-status

Nackdelarna: Törstig och den gillar premium, lustigt dyr, TRX-interiör är snyggare

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button