Luxury car

2023 Chrysler 300C Final Drive: Saying adjö till en amerikansk storhet

DETROIT — Det är lätt att avfärda Chrysler 300 som en bil som har varit. En relik från en annan tid. Ett en gång kraftfullt, nu dammigt stycke historia förpassad till en annan era – och taxiflottan. En vittrad 300 är allestädes närvarande i det här området, och bilen har försvunnit från delar av landet som inte är inhemskt lutande, länge i skuggan av den fräscha, kraftfullare Dodge Charger och Challenger.

Det är också en kortsiktig syn. När en bil är på väg ut håller dess långvariga supportrar fast vid sepiatonade minnen medan alla andra redan har gått vidare. I det här fallet går 300:an ut rätt. Med stil. Med full kraft. Efter några år av långsam försäljning och solid men ändå ospektakulär kraft, återställde Chrysler 300C till sortimentet, komplett med 6,4-liters V8:an och dess 485 hästar.

Jag testar en av bara 2 000 300C-modeller som kommer att tillverkas för 2023 års modell. Efter det är de 300 som vi känner den klara. Hela körningen (plus 200 för Kanada) klarade sig på 12 timmar, så jag är medveten om att jag kör något viktigt den här veckan.

Som en uppfräschning är detta inte den 5,7-liters V8:an med respektabla 363 ponnyer tillgängliga på 300S Touring. Detta är den 392 kubiktum stora huliganen som erbjuds i Dodge Scat Packs. Det är värt ”C” – vilket betyder prestanda – som 300 modeller har burits sedan 1955.

6,4-litern mullrar och har ett djupt eko. Det är bas i det och en känsla av hot. Det är inte den där Vanligt att köra naturliga V8:or nuförtiden, även i stora sedaner, och det gör skillnad. Sextio miles per timme kommer på 4,3 sekunder. 300C har fortfarande sin snabbboll. Den 6,2-liters kompressormatade V8:an i Hellcat Dodges är högljudd och tjuter sedan. 6,4-litern puttrar ilsket och skäller sedan. Rapporter säger att Stellantis helt enkelt inte hade tillräckligt med Hellcat-motorer för att gå runt för att ytterligare öka 300:an, men jag har länge känt att NA 392 är en mer visceral upplevelse. Det känns verkligen rätt i 300C. Den hugger också närmare historien: Den ursprungliga 300C SRT-8 körde en naturligt aspirerad 6,1-liters. ”Bilens prestandafaktor fanns alltid där,” sa Stellantis designchef Ralph Gilles.

Se även  Lexus bekräftar utvecklingen av en manuell växellåda på Electrified Sports flaggskepp

Det påminner mig om scenen i ”Gladiator” när Maximus (Russell Crowe) kommer ut från ett slagsmål på Colosseum. Blodiga och smutsiga inser publiken och centurianerna som vaktar honom att detta inte är en slumpmässig fighter som kastas ut för att underhålla publiken. Ommaskerad har han visat sig vara en av Roms stora generaler. Med den här motorn känns 300C inte längre dammig. Det känns omaskerat, och som Maximus, värdigt en salut

Det är en bil som vill bli körd. Det är ett 300 Scat Pack, enkelt uttryckt. Den stora motorn ger en känsla av tillfälle. Det hela är mycket old school. Jag snurrar bakdäcken flera gånger vid stoppljus. V8:an ger ett ljudligt mullrande genom det aktiva avgasröret. Det låter bra även på tomgång. Ibland går jag på gasen för att bränna gas och lyssna på lappen.

Ändå finns det en balans. Varva motorn och åskådarna ler. Men om du har fastnat i trafiken, är du åtminstone fortfarande i en stor, mysig Chrysler. En solig eftermiddag sprängde jag in på Interstate 75, lät varvtalet skjuta i höjden och gled sedan in i den tidiga rusningskarusellen. Jag tog mig igenom Detroits norra förorter, korsade Eight Mile och fann mig själv på en kryssning i stadens toniga Palmer Woods-kvarter. V8:an gav genklang från de hundraåriga Tudor-tegelstenarna när jag rullade genom de ståtliga boulevarderna. Jag stannade till vid ett hus som tidigare användes som bostad för ärkebiskopen i Detroit bara för att det såg coolt ut. Jag tog några bilder och gick vidare och korsade Seven Mile för att svänga förbi Detroit Golf Club. Senare insåg jag att ”Bishop House” är listat för 9 miljoner dollar.

300C är en fantastisk kryssare. En snubbe i en gul huggorm med vad som såg ut att vara en ACR-vinge kastade ett flimmer av igenkänning när vi passerade. Jag ger honom en minihälsning (sätt att ta med din Viper till Kroger på en tisdag kväll) och går vidare.

Se även  Final Dodge Challenger "Last Call"-modell försenad, kommer inte att debutera på SEMA

Det hade varit lätt att låta de 300 gå tyst in i natten. Bara 14 087 såldes förra året. Som jämförelse sålde Dodge 80 074 laddare och Honda sålde 154 612 Accords. Istället gav Chrysler 300C legitima uppgraderingar bortom V8:an för att avrunda upplevelsen. Det finns röda Brembo-bromsar med fyra kolvar, en differential med begränsad glidning och svarta avgasspetsar. Det finns ett enormt trefärgat 300C-märke på grillen och mer märke på sätena och bagageutrymmet. Interiören får kolfiberaccenter, enorma framsäten i Laguna-läder – som är bekväma och stödjande – och ett Harman-Kardon-ljudsystem med 19 högtalare.

Ändå, när jag ser mig omkring i instrumentbrädan med daterad infotainment och plast av mindre kvalitet, påminns jag om varför 300:an är på väg ut. Chrysler har inte investerat i eller ens uppdaterat sitt nominella flaggskepp på flera år. Dörrpanelmaterialen är medelmåttiga och de analoga hastighets- och varvräknarmätarna är inte moderna men inte riktigt retro. Det är samma känsla som att köra en senaste generationens Toyota Land Cruiser. Du gillar det fortfarande för den stora bilden, men du måste förbise några av detaljerna.

Samtidigt har 300-talets exteriördesign knappast förändrats genom åren. Det kommer att bli en av det här århundradets stora stylingar, skulle jag hävda, med skivsidor, uttalade hjulhus och ett stort galler. Det är precis hur du skulle skissa en sportig sedan i profil. Ändå är det gammalt. En av mina grannar frågade mig om jag testade en begagnad bil den här veckan.

Ja, 300 har försvagat de senaste åren, men det är svårt att underskatta hur mycket sedanen betydde för DaimlerChrysler och Chrysler-märket för två decennier sedan. Det gav företaget ett försprång med entusiaster och köpare av lyxbilar och ett svall som General Motors och Ford inte hade vid den tiden. Kombinationen av design och prestanda var oöverträffad på sin tid. Det är inte överdrivet att säga att bilens återupplivande 2004 bidrog till att förändra kursen för dåvarande DaimlerChrysler.

Kom ihåg att en av de första gångerna Chrysler och Mercedes ingenjörer arbetade tillsammans, kom de med Crossfire. Det gick inte jättebra. Och fler än några branschexperter undrade hur de hårdhänta tyskarna någonsin skulle arbeta med sina amerikanska kollegor. Gå in på LX-plattformen, en tidigare generationens Mercedes E-klass som amerikanerna återupptog.

Se även  Final 2023 Dodge Challenger Demon 170 build slot såld för $700k

För nitton år sedan fångade Chrysler blixten när köpare överraskande bestämde sig för att de ville ha en kraftfull, bakhjulsdriven amerikansk sedan. Det finns inga sådana illusioner som är vad folk vill ha idag. Jag skulle hävda att det fortfarande finns en sedanmarknad där en framtida 300 kan bo, men den kommer att vara elektrisk.

* * *

Chrysler vred tillbaka klockan ytterligare en gång för denna generation. 300C debuterade i höstas på en blåsig kväll på tröskeln till Detroit Auto Show, med Spirit of Detroit-statyn i bakgrunden och Detroit River några steg bort. Tvärs över vattnet och uppför Highway 401 har 300:an monterats i Brampton, Ontario, sedan 2004. På en gripande presskonferens formulerade Gilles, vars arbete med det ursprungliga 300-konceptet gjorde honom till en breakout-stjärna för 20 år sedan, bilens framgångar. Under de första dagarna fyllde den troféfodral och fick fantastiska recensioner från alla hörn. Sedan lossnade locket och avslöjade en veritabel 300C hot rod. Ännu en gång stod Chryslers flaggskepp högt.

Nio månader senare befinner jag mig bakom ratten i 2023 300C. Bristerna i en daterad produkt är uppenbara, men 300 är fortfarande en solid sedan med bra ben. Uppriktigt sagt är det en anständig begagnad bil, om du vill njuta av en premium inhemsk muskelbil under några år och lägga till några eftermarknadsuppgraderingar. Men det är inte vad denna 300C betyder. Snarare är den här bilen, med denna motor, ett flimmer av den ursprungliga 300-talets storhet. Det är en påminnelse om att Chrysler kan göra en hemmaprodukt och vända branschen på örat. Kanske blir det igen. Medan 300C är ”rullande historia”, kanske den bättre beskrivningen är levande arv. Historien ser bakåt. Att köra den här bilen är en påminnelse om att 300:an borde ha en framtid.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button