Nyheter

2023 BMW M2 berättar berättelser från draken

Innan jag trycker på den röda startknappen, innan jag trycker in den lädertippade växelspaken i första växeln, innan jag dumt dumpar kafferester i knät när jag förbereder mig för den spända halvtimmen framför mig, ber jag en liten bön.

Jag är på väg att ta tag i Drakens svans – helgad mark för sportbilsförare, motorcyklister eller egentligen vem som helst som vill köra 11 mil genom 318 svängar utan några brevlådor, utan några uppfarter, utan några andra avbrott än snickarbiet surrande av sportcyklar som lutar och virvlar runt 15 km/h karusell kinks medan de låg nästan platt.

Jag ber till greppets gudar. Allt jag vill göra är att hålla det säkert, hålla det glänsande och hålla sig utom synhåll för allt som har ett kommunvapen på dörrarna. Jag bryter nog mot lagen redan innan första svängen. Jag håller på med drag, trots allt: jag cosplayar i princip Rödluvan på ett ställe där, även om Trump-skyltarna har bleknat, inte har känslan det.

Sedan ställde jag allt ur mig. Drakens svans är inte en tid för distraktioner. Det kräver breda ögon, radiofria öron, skarpa reflexer och rätt blad att skära med – det är därför jag greppar den tjockkantade ratten på BMW:s senaste M2 med lite extra kraft. Det är upp till tillfället; Jag vill också vara det.

2023 BMW M2

2023 BMW M2

2023 BMW M2

2023 BMW M2

2023 BMW M2

2023 BMW M2

2023 BMW M2

Det är en styvknäad långdistanstourer, men BMW M2 kommer i lysande fokus på vägar som Drakens svans.

BMW M2: en styvknäad långdistanstourer

När allt kommer omkring smorde vi den sista M2:an till vår motormyndighet Bästa bilen att köpa 2017. Den här, som tidigare, utvecklar den senaste 2-serien Coupe till M-status genom hästkrafter, trimning och karosseri. Återigen har M2 blivit större. Den totala längden har ökat med 4,7 tum, spåret har breddats med 1,5 tum fram och 1,6 tum bak, och hjulbasen har sträckts med 2,1 tum. Det gör det mer beboeligt. Det gör det inte ett dugg mindre älskvärt.

Appalacherna pölar upp vid horisonten som ett täcke på en obäddad säng när jag försöker jämna ut vägen för att komma till Tail med den bakdrivna, turbo-6 M2 i dess måste-ha manuell växlingskonfiguration – vad användes att vara normen, nu en bitterljuv återgång.

Den här är mest en vinnare. Den har gummiliknande spärrhakar i växlingen och i kopplingspedalen också. Den håller perfekt mjuka växlingar ett halvt steg utom räckhåll, men det är fortfarande bättre än vad som är möjligt på vissa rivaliserande sportbilar – där de fortfarande finns.

Det är här på motorvägen där M2 är minst. Det är en styvknäad långdistanstourer, och den drönar för mycket på texturerad betongbeläggning. Vägbullret som genereras av dess massiva Michelin Pilot Sport 4S sommardäck (275/35-ZR19 fram, 285/30-ZR20 bak) överväldigar röstigenkänningen av infotainmentsystemet; den dämpar till och med silken twin-turbo inline-6. Den 3,0-liters inline-6:an når 453 hk, cirka 48 hk mer än sin föregångare, och vrider ut 406 lb-ft vridmoment när den slingrar sig mot en rödlinje på 7 200 rpm.

Se även  Se Ferraris 499P LMH-hit Imola Circuit

Däckljudet kan inte dämpa M2:ans lust. Snäpp ner en växel och kliva in i den, och det raderar avståndet till nästa avfartsramp. BMW hävdar en 0-60 mph-tid på 4,1 sekunder (3,9 sekunder med den tillgängliga automaten) och en topphastighet på 155 mph (177 mph med M Driver’s Package).

I sin transformation till M2 får 2-serien en mängd uppgraderingar, från en aktiv bakre differential till ett styvare chassi, aluminiumfjädring, adaptiva dämpare och mer finjusterad elektrisk styrning. Det är nästan för spänt för dagligen. På en sträcka av motorvägen gick M2 rytmiskt och kunde inte lugnas: ingen spjällinställning var lös eller tillräckligt fast för att lösa det. När den väl kommit till asfalt igen, satte den sig ner, men den lätta vandringen på mitten gjorde det inte; M2 vill styra med trottoarfläckar tack vare de förskjutna hjulen.

2023 BMW M2, Tail of the Dragon, av Killboy.com

2023 BMW M2, Tail of the Dragon, av Killboy.com

Större, tyngre och dyrare: vad ska man inte älska med den senaste BMW M2? Det tar rätt väg att avslöja sin magi.

BMW M2: ta tag i Drakens svans

Det var inte meningen att M2 skulle trivas i den miljön i alla fall. Den ber om vägar som Svansen; den enda ledtråden du behöver är paret röda reglage på ratten kodade M1 och M2. Programmerade av föraren kan dessa förinställningar snärta bilen från en som är konfigurerad med mer avslappnad styrning och gasreglage, till en som är på rätt sida av frenetiskt engagerad. Jag lämnar den i ett användarkonfigurerbart M1-körläge när jag gör en vänstersväng och rullar genom ett dussin mil av småstaden North Carolina, innan vägstörningarna faller utom synhåll, tillsammans med mobiltelefonsignalen. Även Slack går slack. Det är den perfekta tiden för M2 – den andra användarinställda strömbrytaren och bilen, naturligtvis.

På ett ögonblick är jag mitt uppe i en Foreman/Ali-match med essarna, jag dukar ut det med mycket smala avrinning och tango med en rad Miatas, motorcyklar och diverse Broncos, alla paraderande av kameramän från Killboy.com som vilar tryggt i kurvorna för att ta bilder av bilar som flyger genom de allt tätare kurvorna. Det är en scen: varje korkskruvad kurva på vägen har smyckats med godisfärgade Camaros och Corvettes och femtio nyanser av tyskbilsgrått.

Se även  Elbilar nära en femtedel av försäljningen i Kalifornien: krymper Teslas bly?

Mina ögonglober börjar skvalpa runt som pickles i en tunna och min mage börjar svischa i rytm med dem när M2 kommer in i spåret och spårar stegen som tagits av en gul klappad Mazda Protégé. Sportcyklar glider förbi i det mötande körfältet, då och då följt av en Bronco eller, värre, av en stor crossover fylld med gawkers som snabbt blir förlamade av rädsla, som en rak bror som snubblar in i sin första gaybar, omedvetet eller på annat sätt.

Dess vikt sprids nästan lika, en 50/50-delning, men M2 är en tjock på 3 814 pund med manualen. Ett tramp på gasen utplånar det mesta av blykänslan den kan ha vid låg gaspåverkan, eftersom ren kraft lyfter M2 ur sin pendlingshastighet.

Det är en rappare på andra växeln, och jag lämnar den i varvtalsmatchande läge för den udda uppväxling-nedväxling till trean och tillbaka eftersom pedalarrayen visar sig vara utmanande för min storlek 12EEE-fot. Inte nog med att spetsen på min vänstra sko fastnar i tåboxen när jag lossar, höjden mellan broms och gas sitter inte på ett vänligt avstånd för häl-och-tå-växling.

Bromsning väcker knappt en fråga: den bara stannar, och stannar hårt, tack vare enorma 6-kolvsok och 15,0-tums rotorer fram och enkelkolvsok med 14,6-tums rotorer bak. Bromsoken är blå och tittar ut inifrån de förskjutna hjulen (förresten 9,5 tum tvärs över fram och 10,5 tum bak).

Jag rullar av hundra varv eller mer innan jag märker trötthet och innan venerna börjar sticka ut på underarmarna. När jag först satte mig i bilen trodde jag inte att ratten behövde vara så fet som den är, och jag trodde inte heller att styrningen behövde vara så tung som den är. The Tail bevisade att jag åtminstone hade lite fel. När jag väl började filtrera genom kurvorna på 15 km/h och jagade min egen svans runt dem, hindrade tyngden att hjulet chuckades off-line från den herrelösa gropen eller stenen. M2 har tappat lite av lättheten och precisionen i sin styrning, visst. Men i utbyte fastnar det bara. Den håller ut längre än vad de flesta förare kan. Det är en mordbålgeting som äter upp nästan allt i sikte.

2023 BMW M2

2023 BMW M2

2023 BMW M2

2023 BMW M2

2023 BMW M2

2023 BMW M2

2023 BMW M2

2023 BMW M2

M2 klarar pekskärmstestet, med en massiv skärm och trådlös Apple CarPlay. Men vem bryr sig, när det finns 453 hk på kranen?

BMW M2: klarar pekskärmstestet

Jag tar en paus när jag når slutet av US 129, vidare till en timmes dum trafik på motorvägen och mörker. Medan M2 försvinner de två timmarna av vägen mellan mig och en hotellsäng, utnyttjar jag dess varelsebekvämligheter.

Se även  BMW avslöjar 2023 M Hybrid V8 LMDh i racerfärg, bekräftar IMSA föraruppställning

Jag är inte såld på stilen: den är pösig och dess luftintag ser misslyckade ut när det gäller att släppa ut lite av luften ur bilen, ett studsande hus i en tvådörrars coupé med precis tillräckligt framskjutande från sin kiliga ställning för att göra mig Glöm det. Beställ den i svart för bästa resultat. Den bakre diffusorn och dess fyrkantiga avgasspetsar får de mest gillande nickarna, men det finns mycket Lexus RC här.

Inuti förvandlar M2 min föreställning om en sportbilsinteriör genom digitala displayer. Den har ett sammanfogat par breda skärmar sammansatta under glas, och vaknar med en M-logotyp stänkskärm i mätarklustret och en snurrande M2 ​​på pekskärmen. Klustret kan konfigureras med navigering i mitten om du vill. Det är en blomstring av framsteg som kastas i ansiktet på dig – men hur bra skulle det vara om du växlade in i sportläget och den bytte ut sina digitala hockeystickmätare mot några ordentliga runda urtavlor?

På andra håll trycker BMW dörrpanelerna med röda och blå pixlar och präglar in diamantmönster i dem, som båda ansluter till sportstolarna i läder. De vanliga främre stolarna (kolfibersäten finns tillgängliga) får mycket rätt, med bra stöd under benen, en hopsnävd midja och ett tillbakalutat nackstöd – och fortfarande, med alla tillgängliga justeringar, kan jag inte riktigt få till M2 körställning precis som jag vill ha den. Med sätet så lågt som möjligt tappar inte ratten lika mycket, så jag tar tag i ratten klockan fyra och åtta istället för tre och nio.

Jag oroar mig knappt för soltaket i glas som är instoppat ovanför mitt huvud, eller den automatiska nödbromsen som aldrig har aktiverats, men jag tackar återigen för skyddsnätet i M2:ans 10-stegs stabilitetskontrollsystem, även om jag aldrig får koppla in spåret läge som stänger av all hjälp. Jag får inte heller prova Drift-läge; Jag gillar M2:s däck för mycket, och folk med märken i dessa delar tenderar att rynka pannan på främlingar som gör munkar på parkeringsplatser.

Det kostar för mycket att behandla så slentrianmässigt i alla fall. Byggd i Mexiko vid sidan av dess frumptastic 2-Series kin, M2 kostar $63 195, inklusive 995 USD i destination. Nu när a 1 341 hk elektrisk BMW M2 enligt uppgift är på gång, och kommer utan tvekan att bli ännu dyrare, du vill njuta av denna söta återgång medan den fortfarande är daggig och fräsch.

Ta den till svansen, om du kan. Visst, andra sportbilar tar dig från punkt A till punkt B. M2 tar dig till kyrkan.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button