Luxury car

2023 Audi S4 Road Test: Hej! Kom ihåg mig?

CARLSBAD, Kalifornien – Det är bara naturligt att bli förförd av det som är senaste. Det är en del av anledningen till att jag får göra det jag gör: Folk är ivriga att veta om de senast introducerade bilarna och i många fall köper de dem. De kommer säkert att bli mer exalterade när de gör det också och vill visa upp dem. På så sätt växer vi aldrig riktigt upp. Jag är inte säker på hur många av oss som reste till en väns hus för att visa upp en leksak som din bror hade för sju år sedan.

Tja, det är inget nytt med 2023 Audi S4. Bilen du ser här är resultatet av en 2020 halvcykeluppdatering av en generation som debuterade för 2017 – även om vi först körde den tillbaka sommaren 2016. Det skulle vara lätt att avfärda S4 som gårdagens nyheter. Jag funderade verkligen på om någon faktiskt skulle vilja läsa om Grandpa S4. Det skulle dock vara synd, för det vi har här är en gammal men en godbit, för att låna en fras från din faktiska morfar. Det kan vara bekant; den kan visa tecken på sin ålder, och den kan se ut som en bil som någon köpte ny för tre år sedan, men vad som helst. Audi S4 är en fantastisk sportsedan som förtjänar att få en strålkastare tillbaka på den.

Som en uppfräschning, för till och med jag hade länge glömt vad du faktiskt får med A4:ans högpresterande syskon, 2023 års S4 drivs av en 3,0-liters turboladdad V6 som producerar 349 hästkrafter och 369 pundfots vridmoment. Audi säger att den når 60 mph på 4,4 sekunder. Det är ett stort hopp från Audi A4 Quattro (alias 45 TFSI Quattro), som är bra för 248 hk, 273 lb-ft och en 0-60-tid på 5,6 sekunder. Det gör att S4:ans acceleration tekniskt sett närmare en BMW M3:s även om den fortfarande faller långt ifrån. Det är designat. Audis RS-modeller fortsätter att vara M-fighters, och medan RS 4 inte längre finns, gör RS 5 Sportback det och är motsvarigheten till en RS 4 i en snygg kostym. Åtminstone i termer av 0-60 gånger matchar den RWD M3 Competition (den fyrhjulsdrivna versionen är 0,4 snabbare), men här blir jag distraherad av nyare saker igen. Tillbaka till S4.

Se även  Audi och Sauber F1 affär, Maybach EQS SUV spionbilder: Bilnyheter Headlines

Parkering S4 så det kommer inte kännas fullt så gammalt. Den är åtminstone inte fylld med döda blommor.

Eftersom det är en Audi och året är 2023 är Quattro fyrhjulsdrift standard och en åttastegad automat är obligatoriskt. Och det är också en traditionell vridmomentomvandlare, till skillnad från den sjuväxlade dubbelkopplingen som finns i A4:an som inte klarar vridmomentet i den stora V6:an. DSG kan vara bra för effektivitet, men hastigheten, smartheten och smidigheten hos ZF:s beprövade åttaväxlade är svåra att slå. Sätt bilen i dynamiskt läge, slå ner växelreglaget i S, så kan du glömma växelspaddlarna. Vilket är bra eftersom de är tunn plast och en skymf mot resten av kabinens härliga ställverk.

S4 har samma sportupphängning som är tillval på A4, inklusive dess 23 mm lägre åkhöjd. Redan 2016 var den bidragande skribenten Michael Taylor inte imponerad av denna standarduppsättning, och noterade att den sänkta fjädringen berövade bilen på hårdhetsabsorberande resor, vilket resulterade i skarpa initiala svar på stötar innan den annars kapabla dämpningen mildrade slaget. Denna speciella S4 kom dock utrustad med S-sportpaketet som du lika gärna kan anse som obligatoriskt.

Nyckeln är adaptiva dämpare, som lägger till ytterligare en vektor till de olika körlägena, inklusive mix-and-match Individual-inställningen. Som vanligt stramar Dynamic upp fjädringen så stramt som möjligt, men också som vanligt resulterade den böljande trottoaren och de snabba lutningsförändringarna i mitten av hörnet på snävare, mer tekniska Santa Monica Mountain-vägar i mellanvägsinställningen ”Balanserad” och dess större upphängning är det bättre alternativet. Tack vare Individual kunde jag dock välja det och lämna allt annat i Dynamic. Senare, när jag gjorde den 130 mil långa vandringen nerför 405 och 5 genom länen LA, Orange och San Diego, bytte jag Dynamic mot Comfort i den individuella miljön och upplevde inget av den inledande hårdheten Taylor rapporterade. Egentligen var resan helt okej i Balanced, men varför inte njuta av lite kuddar när det gäller skitbeläggning och monotoni?

S sportpaketet lägger till två andra element. Den ena är rödlackerade bromsok. hurra! Den andra är en vridmoment-vektor ”bakre sportdifferential” som lagts till Quattro-standardsystemet för fyrhjulsdrift. Även om jag inte har kört en S4 utan sportdiff, är dess närvaro ändå uppenbar och har stor nytta. Efter ett bra inledande bett när du bromsar in i ett hörn, sätt dig tillbaka på gasen och känn bilen skickligt svepa runt med svansen. Detta är resultatet av ett-två-stöt. För det första är den här versionen av Quattro, som delas med de flesta av Audis S- och RS-linjer, ett permanent system, vilket innebär att både fram- och bakaxeln alltid får en viss mängd kraft (i motsats till ”Quattro med ultra”-systemet som finns på A och Audis i Q-serien som förinställs till framhjulsdrift med kraft skickad bakåt vid behov). Standardinställningen är bakåtspänd 40:60, men kan ändras till så mycket som 70:30 om bakhjulen tappar grepp, eller så mycket som 15:85 om fronterna tappar grepp eller under mer sprudlande körmoment. Den bakre sportdifferentialen tar sedan hur mycket kraft som helst som går bakåt och skickar det mesta till det yttre hjulet (detta skulle vara vridmomentvektor).

Se även  Mercedes elektriska skåpbilar kan höja effektivitetsribban, antyder test

Detta kommer inte bara att minska understyrning och påskynda ditt tempo, det ger ännu mer feedback till en bil som redan erbjuder en överraskande mängd chassikommunikation som du kan upptäcka i hälarna och baksidan. Du kan känna hur chassit samverkar med trottoaren och kraften läggs ner på bästa möjliga sätt. Jag hade ärligt talat inte förväntat mig detta från en Audi, eftersom det inte alltid har varit fallet.

Utöver S-sportpaketet kan du lägga till ett Dynamic Steering-alternativ som även denna testbil inkluderade. Audi säger att det ”ökar hantering och stabilitet i alla hastigheter” och resulterar i ”den mest dynamiska iterationen av S4.” Jag tar deras ord för det, men kommer att säga att jag gillade styrningen. Medan den vanliga A4- och Allroad-styrinsatsen är alltför lätt i den nuvarande generationen (deras dynamiska inställningar motsvarar i princip de tidigare generationernas enkeluppsättning), är S4:s Dynamic-alternativ perfekt. Powerassistansen är konsekvent och återhållsam, utan större skillnad mellan balanserat och dynamiskt läge. Den väger inte upp bara för att ge intrycket av sportighet, och den blir inte heller öppet lätt vid lägre hastigheter. Bra gjort. Viktigt är att feedback är överlägsen vad du skulle få i en BMW 3-serie, och jag tvivlar på att det är för långt från tempot i M3.

Förutom den behagliga resan och halvvägs anständiga 30 mpg på motorvägen, visade S4 massor av andra roadtrip-värdiga egenskaper. Sätena är sensationella, körställningen är perfekt och Bang & Olufsens ljudsystem … herregud. Jag hade precis laddat ner Fleetwood Macs remastrade Rumours Deluxe Edition, och det var som att Lindsay Buckingham satt i baksätet medan Stevie red med hagelgevär. Men utan all kvardröjande ilska.

Se även  2023 BMW M2 kommer med 453 hk, 63 195 $ baspris

Som ofta är fallet är resten av kabinen där S4 i slutändan visar sin ålder. Audi eftermonterade A4/S4 med en större infotainmentskärm och det senaste MMI-användargränssnittet redan 2020 (när ovanstående interiörbilder togs), vilket innebar att en pekskärm ersatte det långvariga vred-och-display-gränssnittet som ursprungligen monterades på bil tillbaka 17. Det är verkligen inte mitt favoritpekskärmssystem, men som med den lika eftermonterade Q5:an är det en besvikelse att Audi inte såg det lämpligt att designa om mittkonsolen efter att ha tagit bort MMI-ratten och menyknapparna. Det finns bokstavligen ett hål i mitten av konsolen där de brukade vara – och jag säger ”hål” snarare än ”bin” eftersom det i princip är storleken på ett mjukpapper. Den förenas sedan med en annan liten ”bin” som egentligen bara är stor nog för att hålla nyckelbrickan, och en ”bin” under armstödet som har styrts av den trådlösa telefonladdaren. Åtminstone är mugghållarna anständiga, men det finns så mycket slöseri med utrymme på grund av en besviken mängd ansträngning för en modern lyxbil.

Placeringen av det hålet visar också på en invändning som jag officiellt måste logga, även om jag vet att det i slutändan är meningslöst. Så bra som ZF auto är, skulle S4 vara helt underbar med en sexväxlad manuell växel som sitter där vävnadshållaren är. Om det var ett alternativ skulle jag absolut köpa en av dessa med en manual istället för en M3.

Visst, till 67 570 $ som testat är det cirka 7 500 $ mer överkomligt än en manuellt utrustad M3 (eller cirka 16 000 $ mindre än AWD, endast automatisk M3 Competition). Det skulle naturligtvis inte ha samma prestandakuvert, men i den verkliga världen är jag inte säker på att jag fullt ut skulle kunna njuta av den extra kapaciteten till ett värde av $7 500. Och för att vara ärlig, mycket av den preferensen har att göra med att S4 är en betydligt snyggare bil än den absurt tjusiga M3:an. Den har gjorts ännu bättre av testbilens Turbo Blue-lack som fick många komplimanger under sin vistelse – min 2-årige son beklagar fortfarande den frånvarande ”blå Audi” tre veckor efter att den åkte. Så är jag faktiskt även med bilen. Det kanske inte är det senaste eller bästa, men det finns fortfarande gott om liv i den här gamla killen. Älskar live S4.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button