Electric car

2022 Hyundai Ioniq 5 undersökt av NHTSA på grund av plötsliga strömavbrott

National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har inlett en undersökning av plötsliga strömavbrott i 2022 års Hyundai Ioniq 5 elbilar.

I ett meddelande om sonden sa byrån att den hade tagit emot 30 konsumentklagomål som påstods ha förlorat ström i 2022 Ioniq 5 elbilar, vilket representerar det första tillverkningsåret. Många konsumenter rapporterade ett högt popljud, följt av en varningslampa på instrumentpanelen, före strömbortfallet, vilket kan sträcka sig från en minskning av strömmen till en fullständig förlust.

2022 Hyundai Ioniq 5

NHTSA:s Office of Defects Investigation (ODI), som utför säkerhetssonder, fick höra av Hyundai att problemen är relaterade till Integrated Control Charing Unit (ICCU), som reglerar strömflödet från både huvudbatteripaketet och 12- volt batteri. Överström i ICCU:n kan skada transistorer i DC-till-DC-omvandlaren, vilket resulterar i oförmåga att ladda 12-voltsbatteriet, visar preliminära fynd.

En säkerhetssond är inte detsamma som ett återkallande. ODI kommer att fortsätta undersöka problemet för att fastställa omfattningen och svårighetsgraden av problemet, inklusive hur många fordon som potentiellt kan påverkas, varefter ett beslut om att utfärda ett återkallande kommer att göras.

2022 Hyundai Ioniq 5

2022 Hyundai Ioniq 5

Ioniq 5 är redan inkluderad i en annan sådan sond — tillsammans med nästan alla andra elbilar och hybrider som tillverkats före 1 mars 2021. Detta är ett svar på en petition som syftar till att lägga till varningsljud för fotgängare till äldre fordon. Dessa ljud, som syftar till att kompensera för avsaknaden av motorljud vid elkörning, har varit obligatoriska på nya bilar de senaste två åren. Att utreda en sådan framställning är högst ovanligt, men kan leda till att äldre fordon eftermonteras med bullergenererande anordningar.

Se även  2023 Nissan Ariya e-4orce tar AWD bortom dragkraft

Hyundai har redan utfärdat en återkallelse för 2022 års Ioniq 5-modeller. Tillsammans med Kia EV6 som den delar Hyundais E-GMP-plattform med, återkallades Ioniq 5 förra året för att ta itu med ett mjukvaruproblem som utlöste problem med rullningen. Återkallelsen omfattade 19 743 bilar från både Hyundai och Kia.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button