Luxury car

1963 Chevrolet Corvette Z06 delade fönsterhuvuden på auktion

1963 Chevrolet Corvette coupé med delat fönster är en sällsynt modell byggd för bara ett år, men det här exemplet är ännu ovanligare.

På väg till auktion på Mecums försäljning i Harrisburg, Pennsylvania, senare denna månad, är bilen en av bara 199 Corvettes Z06-modeller som tillverkades för 1963. Detta var det första året för Z06, som blev en stapelvara i senare generationer av Corvette.

Den ursprungliga Z06:an, designad för racing, drevs av Chevys L84-motor, en bränsleinsprutad 327 kubiktums V-8 med en kapacitet på 360 hk. Den hade ett relativt högt kompressionsförhållande på 11:1, en solid lyftkamaxel och ett högflödessystem. Den var även kopplad till en 4-växlad manuell växellåda. Motorn i denna Corvette är nummermatchande, noterar auktionslistan.

Andra uppgraderingar inkluderade bättre fjädring och bromsar. Denna bil är färdig i Saddle Tan med en matchande Saddle-interiör och bär de turbinliknande knockoff-hjulen som var ett populärt val på C2-generationens Corvette.

1963 Chevrolet Corvette Z06 (foto via Mecum Auctions)

1963 Chevrolet Corvette Z06 (foto via Mecum Auctions)

Även om det inte var en Z06, skulle denna Corvette-coupé vara anmärkningsvärd på grund av sin delade bakruta. Denna stylingfunktion användes endast för 1963 års modell, det första året för C2 Corvette. Chevy tog senare bort avdelaren för att förbättra sikten bakåt; alla C2 Corvette-coupéer från resten av tillverkningen (årsmodell 1964-1967) har en odelad bakruta.

Den ursprungliga Z06 var tänkt att vara en racerbil, med många tilldelade racerteam (racinglegenden Mickey Thompson slutade med fem av dem). Moderna Z06:or har bara varit landsvägsbilar, men sådana som inte skämmer ut sig på banan. Den nuvarande C8 Z06 bär på arvet med en platt vev V-8 som ger 670 hk utan forcerad induktion. Motorn ligger också väldigt nära den enhet som Chevy faktiskt använder i sina Corvette-racerbilar.

Se även  Ikonisk Porsche 996 GT3 Cup bil till salu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button